انسان زیر ساخت اصلی پیشرفت و تعالی است و لذا تربیت و تحقق چنین انسانی از ضروریات جامعه کنونی است. انسان تراز نهج البلاغه بطور کلی دارای شاخص هایی از قبیل: دانایی, توانائی، بصیرت و بینائی، اخلاق و پارسائی و پویائی است.
بمنظور رسیدن به این هدف اقدامات چندی لازم است: اقدامات لازم برای تحقق انسان تراز: الف. تصویر انسان تراز نهج البلاغه در سطوح مختلف عمومی و تخصصی (مدل مفهومی( ب. بررسی وضع موجود با توجه به تصویر فوق: یعنی چند در صد جامه ما در تراز نهج البلاغه هست یا نیست و چرا؟ ج. ارائه راهکارها: عوامل موثر بر تحقق انسان تراز نهج البلاغه (تعلیم و تربیت در سطح عمومی و تخصصی) در ابعاد زیر: 1. دانش: ناظر به بعد علمی و آموزشی انسان است و موجب دانائی است. 2. بینش: ناظر به بعد فکری و فلسفی انسان بوده و موجب بصیرت و بینائی است. 3. پرورش: ناظر به توانمند سازی انسان در زمینه های اخلاق عمومی و اخلاق حرفه ای و مانند آن از طریق تمرین و تکرار 4. انگیزش: ناظر به انگیزه های مادی(حقوق و مزایای مکفی) و معنوی (تشویق و تنبیه، امنیت شغلی، ارتقای شغلی و مانند آن) است. 5. پویش: ناظر به حرکت عمومی جامعه به سمت ارتقای کمی و کیفی فعالیت ها در عرصه های مختلف و نهادینه کردن تلاش و پویائی در جامعه است. 6. پایش: سنجش و نظارت 7. گزینش: گزینش ها در همه سطوح در این چارچوب قرار گیرد. د. ساختار سازی: پیشنهاد ساختار های مناسب اجرائی برای نیل به اهداف طرح از محققین ارجمند در خواست می شود مقالات خویش را براساس یکی از سطوح مطرح شده وناظر به یک بعد از ابعاد پیش گفته تنظیم وارسال نمایند