مديريت اجرايي
کد رشته:
798
نام گروه:
مديريت
نام دانشکده:
مديريت
مشخصات كلي برنامه و سرفصل دروس دوره كارشناسي ارشد مديريت اجرائي

1-تعريف و هدف
دوره كارشناسي ارشد به منظور پرورش كادر مديريت اجرائي بنگاههاي توليدي و خدماتي خصوصي ، تعاوني و دولتي و نيز تأمين مدير براي طرحهاي بزرگ عمراني تهيه و تدوين شده است . نظر به اينكه مهمترين منبع موجود براي انتخاب و پرورش مدير جهت بنگاهها و طرحهاي مذكور كادر موجود مديريت در كشور است .جامعه اي كه از ميان آن داوطلبان اين دوره انتخاب خواهند شد . در درجه نخست مركب است ازمديران شاغل طراز اول و ميانياين موسسات و نيز آن دسته از كارشناسان شاغل كه درعمل علاقه و استعداد خود را به مشاغل مديريت نشان داده اند. تجاربي كه مديران شاغل كشور ظرف چند سال كسب كرده اند اگر در قالبي علمي مدون شود راهنماي موثري براي عمل خواهد شد.
هدف كلي برنامه بهبود نظام مديريت در سطح واحدهاي توليدي و خدماتي است . لازمه دستيابي به اين هدف كلي تحقق اهداف خاص آموزشي زير است .
الف- آماده كردن شركت كنندگاه براي قبول وظايف مديريت از طريق اشنائي با آخرين دست آوردهاي دانش مديريت و تقويت قابليتهاي تحليل ، ابتكار ، خطر پذيري ، ارتباطات ، تصميم گيري و بالاخره رهبري موسسات تابعه .
ب - ايجاد زمينه جهت ارتباط نزديكتر و مؤثرتر ميان مديران و كادر مشاوران و كارشناسان مديريت از طريق دست يابي به ديدگاهها و زبان مشترك علمي در جهت استفاده بهينه مديران از كادر مذكور .
2- نقش و توانائي
انتظار مي رود شركت كنندگان در اين برنامه با گذراندن آن به حرفه مديريت تسلط بيشتري يافته و با استفاده از فنون و تئوريهاي جديد وظايف خود را در سطحي بهتر از سابق انجام دهند و پس از كسب تجربيات بيشتر مسؤوليتهاي مهمتري را در سطوح بالاتر مديريت عهده دار گردند. نيل به اين هدف درگرو كسب توانائي هاي زير است كه در برنامه بر آن تاكيد شده است .
الف- نگرش علمي به مديريت :
شركت كنندگان در برنامه از طريق آشنائي وسيع با تجربيات دنياي صنعتي و پژوهشهاي معمول در رشته مديريت به اهميت نگرش علمي به مسايل مديريت پي خواهند برد و ازتفكر يك بعدي – شتاب زدگي درعمل و پيش داوري درباره روشهاي كارآمد مديريت كه از ويژگيهاي نگرش غيرعلمي است پرهيز خواهند كرد.
ب – كسب دانش مديريت :
آشنائي مديران با تجربيات كشورهاي صنعتي و نيز تحقيقات انديشمندان مديريت موجب ارتقاء سطح دانش آنان در اين زمينه مي شود و اين امر از سوئي زمينه استفاده مؤثرتر از فنون جديد مديريت را توسط مديران فراهم مي كند و از سوي ديگر ارتباط و همكاري نزديكتري ميان مديران و كارشناسان مديريت ايجاد كرده موجب مي شود كه مديران از مشاوران و كادر ستادي خود بهتر استفاده كنند.
ج- بهبود مهارتهاي مديريت :
منظور از بهبود مهارتهاي مديريت ايجاد زمينه جهت تلفيق علم و عمل يعني توانائي استفاده عملي از دانش مديريت است . بخش مهمي از برنامه به پرورش مهارتهاي عمومي مديريت و تجزيه و تحليل و چاره جوئي عملي براي مشكلات مديريت سازمانها اختصاص يافته است .
5- ضرورت و اهميت :
تجارب موجود در فرآيند توسعه اقتصادي چه در كشورهاي توسعه يافته و يا نوپاي صنعتي نشان مي دهد كه مديريت يكي از اهرم هاي قوي و محرك هاي اصلي توسعه است . نياز به تقويت و تجهيز كادر مديريت بخصوص در سطح اجرائي در كشور ما نيز به خوبي احساس شده است . تجربه پانزده سال گذشته مؤيد آن است كه مديريت واحدهاي بزرگ اقتصادي و طرحهاي عمراني با اتكا بهسليقه شخصي و از طريق سعي و خطا راهي است پر هزينه و خطر خيز كه مي بايد از آن پرهيز كرد. خاصه در شرايط كنوني كه كشور ما با كمبود منابع ارزي ، رشد جمعيت و انتظارات روزافزون مردم درباره ارتقاء سطح زندگي روبروست . تصميم گيري منطقي و استفاده بهينه از امكانات مادي و انساني موجود از اهميت و حساسيت بيشتري برخوردار شده است . كشور ما اكنون نيازمند مديراني است كه بتوانند با بهره گيري از آخرين دستاوردهاي دانش مديريت و تجارب كشورهاي صنعتي و نيز در نظر گرفتن شرايط بومي ، وظايف خويش را در زمينه برنامه ريزي ، سازماندهي ، هماهنگي و كنترل ، رهبري و مديريت منابع انساني و بالاخره نوآوري و تحول به نحوي مؤثرتر از گذشته انجام دهند. بااين وصف و با توجه به اينكه براي اكثريت قريب به اتفاق مديران واحدهاي توليدي ، خدماتي و طرهاي عمراني در بخش دولتي ، خصوصي يا تعاوني فرصت بهره گيري از آموزش هاي مؤثر مديريت وجود نداشته است . كوششي سازمان يافته ، گسترده و بلند مدت براي پرورش مدير ضروري به نظر مي رسد.
كليه حقوق اين پايگاه متعلق به دانشگاه آزاد اسلامي واحد اصفهان ( خوراسگان ) مي باشد.
Powered by DorsaPortal