علوم تربيتي - آموزش و پرورش پيش دبستاني و دبستاني
کد رشته:
102
نام گروه:
علوم تربيتي
نام دانشکده:
علوم تربيتي و روانشناسي
مشخصات كلي دوره كارشناسي علوم تربيتي با گرايش آموزش و پرورش پيش دبستاني و دبستاني

مقدمه
آموزش و پرورش پيش دبستاني و دبستاني دركشور ما مسئله اي جديد بوده و تاكنون توجه شاياني بدان معطوف نگرديده است . در روند جامعه انقلابي ما ، نقش آموزش و پرورش در توضيح وتشريح ارزشهاي جديد حاكم بر جامعه اسلامي و آماده كردن كودكان براي ايفاي نقش خود بر مبناي روابط اسلامي و انقلابي از اهميت حاص برخوردار است و اين مسئله از ديدگاه اسلامي و نيز در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران مودر تائيد قرار گرفته است . نتايج حاصل ازتحقيقات روانشناسان و كارشناسان علوم تربيتي نمايانگر آن است كه امكانات مراكز تربيت كودكان ازدوره هاي پيش دبستاني نبايد تنها براي محافظت كودكان و تامين نيازهاي اوليه آنان مورد استفاده قرار گيرند. بلكه تدوين برنامه هاي آموزشي در چنين دوراني بسيار ضرورت دارد و نقش اين دوران در تحكيم پايه و اساس تربيتي و آموزشهاي بعدي از اهميت بسياري برخوردار است.
1-تعريف و هدف
الف – آموزش و پرورش پيش دبستاني :
آموزش و پرورش پيش دبستاني عبارت است از آموزشي كه در زمان تولد آغاز و تا شروع اولين كلاس رسمي دبستان در پايان ششمين سال زندگي كودك ادامه مي يابد. در چنين سالهائي كودكان مراحل مهم و حساس زندگي خود را از جهات شخصيتي ، اجتماعي و آموزش پست سر مي گذراند ، تحقيقات گسترده علمي ثابت كرده اند كه 6 سال اوليه زندگي از لحاظ رشد هوش و شكل گيري شخصيت دوراني سرنوشت ساز بوده و به همين لحاظ از اهميت بسيار برخوردار مي باشد. همه كودكان شايسته مراقتبي هستند كه به پرورش رشد بدني ، عاطفي ، ذهني و اجتماعي و اخلاقي آنها منجر گردد.
ب- آموزش و پرورش دبستاني :
آموزش و پرورش دبستاني عبارت است از آموزشي كه به كودكان 6 تا 11 ساله در دبستانها داده مي شود . از آنجا كه آموزش و پرورش دبستاني مهمترين حلقه از حلقه هاي نظام آموزش و پرورش كشور است و كودكان در اين دوره درمراحل بسيار مهم رشد جسماني ، عاطفي ، ذهني بسر ميبرند ، توجه به اين دوره از آموزش و پرورش بايداز اولويت خاصي برخوردار باشد.
هدف پرورش افرادي باايمان ، ماهر ، مسئول و خلاق است . بدين منظور پرورش قواي فكري جسمي ، عاطفي ، رواني و اخلاقي از جمله اهداف اوليه است در اين دوره قدرت خلاقيت و اخلاقيات بايد به گونه اي در كودكان پرورش يابند كه از آنها به نحو احسن در بهبود فرد و اجتماع استفاده شود.

2- ضرورت و اهميت :
در بسياري از فرهنگ ها از جمله فرهنگ ما ، پدر و مارد مسئوليت و نقش بسيار مهمي در تربيت كودكان خود دارا مي باشند ، شكي نيست كه دامان مادر و خانواده مي توانند بهترين مربي و محيط تربيتي براي كودك محسوب شوند . ولي اين امر به سبب پيچيدگي هاي زندگي صنعتي و تقسيم وظايف نمي توانند به نحو احسن تحقق يابد. كافي نبودن آگاهيهاي والدين در مورد شناخت نيازهاي فرزندانشان ، اشتغال مادران كارمند و كارگر خارج از خانه به علت ضعف بنيه مالي و اقتصادي خانواده از اهم مسائل مورد نظرند ، از طرف ديگر نياز كودك به جامعه و توجه به حقوق كودك و نياز جامعه به كودكان آينده ساز خود حائز اهميت بسيار است .
مسئله نياز اجتماعي بدين صورت مطرح مي شود كه كودك نمي تواند تنها به مادر و خانواده خود متعلق باشد بلكه به كل اجتمعي كه در آن پرورش مي بايد تعلق دارد و الزاماً مجبور به تاثير پذيري از شرايط و امكانات و سازمان دهي هاي محيط اجتماعي مي باشد. بنابراين همزمان با تربيت خانواده ، لازم است مراكز آموزش و پرورش پيش دبستاني در زمينه تكامل همه جانبه كودك نقش اساسي و حياتي خود را ايفاء نمايند.
آموزش و پرورش پيش دبستاني در كشور ما مسئله اي جديد بود و تاكنون توجه شاياني بدان معطوف نگرديده است . در روند جامعه انقلابي ما ، نقش آموزش و پرورش در توضيح و تشريح ارزشهاي جديد حاكم بر جامعه اسلامي و آماده كردن كودكان براي ايفاي نقش خود بر مبناي روابط اسلامي و انقلابي از اهميت خاصي برخوردار است و اين مسئله از ديدگاه اسلامي و نيز در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران مورد تائيد قرار گرفته گيرند.
بلكه تدوين برنامه هاي آموزشي در چنين دوراني بسيار ضرورت دارد و نقش اين دوران در تحكيم پايه و اساس تربيتي و آموزشهاي بعدي از اهميت بسياري برخوردار است . از طرف ديگر نيازهاي فردي كودكان ازنقطه نظر حسي و حركتي ، عقلي و اجتماعي ، احتياج جامعه را به پرورش مربيان متعهد ، دلسوز ، اگاه و علاقمند نشان مي دهد.
پر واضح است كه كار جنين مربياني بدن آراستگيهاي معنوي و مسئوليتها و تعهدات ديني وعقيدتي نمي تواند چنان مثمرثمر واقع گردد. از طرفي نياز جامعه به تربيت نيروي انساني در اين رشته كه در حال حاضر بر عهده سازمان بهزيستي كشور و وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است مورد تائيد مقامات مسئول مي باشد. به اين ترتيب كه كليه مهدكودكهاي زير پوشش سازمان بهزيستي وزارت آموزش و پرورش براي حسن اداره امور مهد كودكهاي خود نياز مبرمي به فارغ التحصيلان رشته آموزش و پرورش پيش دبتساني ودبستان دارند .
فارغ التحصيلان اين گرايش مي توانند در مراكز آموزشي دبستاني و پيش دبستاني به عنوان مدير و كارشناس تهيه مواد و وسايل آموزشي و همچنين در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان ، سازمان بهزيستي و ديگر مراكز مشابه مشغول به كار شوند.
 
كليه حقوق اين پايگاه متعلق به دانشگاه آزاد اسلامي واحد اصفهان ( خوراسگان ) مي باشد.
Powered by DorsaPortal