صفحه نخست
گالري
تورمجازی
ورود/اعضاء
نقشه سایت
تماس باما
RSS
دوباره تلاش کنید
English
العربیة
IntlAffairs
!!!b1!!!
!!!b1!!!
درباره دانشگاه
شهر اصفهان
پیشینه دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)
دانشگاه من (داوطلبان تحصيل در اين دانشگاه كليك كنند)
افتخارات، موفقیت ها و مقامهای کسب شده
ریاست
هیئت رئیسه
مدیران
روسا، معاونین و مدیران اسبق
کارکنان اسبق
اهداف دانشگاه
وظایف دانشگاه
منشور اخلاقي فرهنگي دانشگاه
مكان نماي دانشگاه در شهر اصفهان
رياست
گزینش
روابط عمومي
فناوری اطلاعات
امور بین الملل
اداره کل حراست
پژوهش و فناوري
سامانه هاي پژوهشي
سامانه اصالت سنجي پايان نامه دانشگاه آزاد
سامانه پژوهشی دانشگاه
سامانه پژوهشيار
سامانه نشريات دانشگاه
پیگیری و انجام امور پایان نامه در دوره فاصله گذاری
امور پژوهشی
اعضای هیئت علمی
امور پژوهشی/پایان نامه ها ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی
درخواستهای الکترونیکی
درخواستهای الکترونیکی دانشجویان
درخواست شرکت در طرح پویش
منطقه 2 زیست بوم فناوری
سراهای نوآوری و مدارس عالی
سراها
سرای نوآوری گیاهان دارویی استان اصفهان
سرای نوآوری فناوری اطلاعات و ارتباطات
مدرسه عالی مهارت گیاهان دارویی
مراكز رشد فناوري
مرکز رشد فناوری تخصصی گیاهان دارویی
مرکز رشد واحدهای فناوری
مراكزتحقيقاتي
مراکز تحقیقاتی فعال
فرم های خام مراکز تحقیقاتی
بخشنامه ها و فرم های خام مراکز تحقیقاتی پزشکی
قطب علمی ترانسژنزیز
دفتر ارتباط با صنعت
امور مقالات
انتشارات دانشگاه
نشریات علمی
همايش ها
پورتال كتابخانه
باشگاه پژوهشگران جوان
معرفي باشگاه پژوهشگران جوان
انجمن هاي علمي
منابع الكترونيكي
مرکز مشاوره پژوهشی دانشگاه
آموزشی
وب سایت معاونت آموزشی
آموزشیار
آموزش مجازی
سرفصل رشته ها
لیست آفلاین دروس ارائه شده
لیست مکان برگزاری دروس ارائه شده
راهنمای کلاس های دانشگاه
سامانه کلاس یاب
فرهنگي دانشجويي
فرهنگي
امور فرهنگی
ستاد اقامه نماز
کانون قرآن و عترت
اداره فرهنگی ( فوق برنامه)
دانشجويي
امور دانشجویی
اداره دانش آموختگان
مركز مشاوره و خدمات روانشناختي
دايره مشمولين
كانون فارغ التحصيلان
اداري مالي
مناقصه و مزايده
امور اداری
صندوق رفاه (امور وام دانشجویی)
فناوری اطلاعات
سامانه های مجازی
علوم تربيتي - آموزش و پرورش پيش دبستاني و دبستاني
کد رشته:
102
نام گروه:
علوم تربيتي
نام دانشکده:
علوم تربيتي و روانشناسي
مشخصات كلي دوره كارشناسي علوم تربيتي با گرايش آموزش و پرورش پيش دبستاني و دبستاني
مقدمه
آموزش و پرورش پيش دبستاني و دبستاني دركشور ما مسئله اي جديد بوده و تاكنون توجه شاياني بدان معطوف نگرديده است . در روند جامعه انقلابي ما ، نقش آموزش و پرورش در توضيح وتشريح ارزشهاي جديد حاكم بر جامعه اسلامي و آماده كردن كودكان براي ايفاي نقش خود بر مبناي روابط اسلامي و انقلابي از اهميت حاص برخوردار است و اين مسئله از ديدگاه اسلامي و نيز در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران مودر تائيد قرار گرفته است . نتايج حاصل ازتحقيقات روانشناسان و كارشناسان علوم تربيتي نمايانگر آن است كه امكانات مراكز تربيت كودكان ازدوره هاي پيش دبستاني نبايد تنها براي محافظت كودكان و تامين نيازهاي اوليه آنان مورد استفاده قرار گيرند. بلكه تدوين برنامه هاي آموزشي در چنين دوراني بسيار ضرورت دارد و نقش اين دوران در تحكيم پايه و اساس تربيتي و آموزشهاي بعدي از اهميت بسياري برخوردار است.
1-تعريف و هدف
الف – آموزش و پرورش پيش دبستاني :
آموزش و پرورش پيش دبستاني عبارت است از آموزشي كه در زمان تولد آغاز و تا شروع اولين كلاس رسمي دبستان در پايان ششمين سال زندگي كودك ادامه مي يابد. در چنين سالهائي كودكان مراحل مهم و حساس زندگي خود را از جهات شخصيتي ، اجتماعي و آموزش پست سر مي گذراند ، تحقيقات گسترده علمي ثابت كرده اند كه 6 سال اوليه زندگي از لحاظ رشد هوش و شكل گيري شخصيت دوراني سرنوشت ساز بوده و به همين لحاظ از اهميت بسيار برخوردار مي باشد. همه كودكان شايسته مراقتبي هستند كه به پرورش رشد بدني ، عاطفي ، ذهني و اجتماعي و اخلاقي آنها منجر گردد.
ب- آموزش و پرورش دبستاني :
آموزش و پرورش دبستاني عبارت است از آموزشي كه به كودكان 6 تا 11 ساله در دبستانها داده مي شود . از آنجا كه آموزش و پرورش دبستاني مهمترين حلقه از حلقه هاي نظام آموزش و پرورش كشور است و كودكان در اين دوره درمراحل بسيار مهم رشد جسماني ، عاطفي ، ذهني بسر ميبرند ، توجه به اين دوره از آموزش و پرورش بايداز اولويت خاصي برخوردار باشد.
هدف پرورش افرادي باايمان ، ماهر ، مسئول و خلاق است . بدين منظور پرورش قواي فكري جسمي ، عاطفي ، رواني و اخلاقي از جمله اهداف اوليه است در اين دوره قدرت خلاقيت و اخلاقيات بايد به گونه اي در كودكان پرورش يابند كه از آنها به نحو احسن در بهبود فرد و اجتماع استفاده شود.
2- ضرورت و اهميت :
در بسياري از فرهنگ ها از جمله فرهنگ ما ، پدر و مارد مسئوليت و نقش بسيار مهمي در تربيت كودكان خود دارا مي باشند ، شكي نيست كه دامان مادر و خانواده مي توانند بهترين مربي و محيط تربيتي براي كودك محسوب شوند . ولي اين امر به سبب پيچيدگي هاي زندگي صنعتي و تقسيم وظايف نمي توانند به نحو احسن تحقق يابد. كافي نبودن آگاهيهاي والدين در مورد شناخت نيازهاي فرزندانشان ، اشتغال مادران كارمند و كارگر خارج از خانه به علت ضعف بنيه مالي و اقتصادي خانواده از اهم مسائل مورد نظرند ، از طرف ديگر نياز كودك به جامعه و توجه به حقوق كودك و نياز جامعه به كودكان آينده ساز خود حائز اهميت بسيار است .
مسئله نياز اجتماعي بدين صورت مطرح مي شود كه كودك نمي تواند تنها به مادر و خانواده خود متعلق باشد بلكه به كل اجتمعي كه در آن پرورش مي بايد تعلق دارد و الزاماً مجبور به تاثير پذيري از شرايط و امكانات و سازمان دهي هاي محيط اجتماعي مي باشد. بنابراين همزمان با تربيت خانواده ، لازم است مراكز آموزش و پرورش پيش دبستاني در زمينه تكامل همه جانبه كودك نقش اساسي و حياتي خود را ايفاء نمايند.
آموزش و پرورش پيش دبستاني در كشور ما مسئله اي جديد بود و تاكنون توجه شاياني بدان معطوف نگرديده است . در روند جامعه انقلابي ما ، نقش آموزش و پرورش در توضيح و تشريح ارزشهاي جديد حاكم بر جامعه اسلامي و آماده كردن كودكان براي ايفاي نقش خود بر مبناي روابط اسلامي و انقلابي از اهميت خاصي برخوردار است و اين مسئله از ديدگاه اسلامي و نيز در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران مورد تائيد قرار گرفته گيرند.
بلكه تدوين برنامه هاي آموزشي در چنين دوراني بسيار ضرورت دارد و نقش اين دوران در تحكيم پايه و اساس تربيتي و آموزشهاي بعدي از اهميت بسياري برخوردار است . از طرف ديگر نيازهاي فردي كودكان ازنقطه نظر حسي و حركتي ، عقلي و اجتماعي ، احتياج جامعه را به پرورش مربيان متعهد ، دلسوز ، اگاه و علاقمند نشان مي دهد.
پر واضح است كه كار جنين مربياني بدن آراستگيهاي معنوي و مسئوليتها و تعهدات ديني وعقيدتي نمي تواند چنان مثمرثمر واقع گردد. از طرفي نياز جامعه به تربيت نيروي انساني در اين رشته كه در حال حاضر بر عهده سازمان بهزيستي كشور و وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است مورد تائيد مقامات مسئول مي باشد. به اين ترتيب كه كليه مهدكودكهاي زير پوشش سازمان بهزيستي وزارت آموزش و پرورش براي حسن اداره امور مهد كودكهاي خود نياز مبرمي به فارغ التحصيلان رشته آموزش و پرورش پيش دبتساني ودبستان دارند .
فارغ التحصيلان اين گرايش مي توانند در مراكز آموزشي دبستاني و پيش دبستاني به عنوان مدير و كارشناس تهيه مواد و وسايل آموزشي و همچنين در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان ، سازمان بهزيستي و ديگر مراكز مشابه مشغول به كار شوند.
كليه حقوق اين پايگاه متعلق به
دانشگاه آزاد اسلامي واحد اصفهان ( خوراسگان )
مي باشد.
Powered by
Dorsa
Portal