صفحه نخست
گالري
تورمجازی
ورود/اعضاء
نقشه سایت
تماس باما
RSS
دوباره تلاش کنید
English
العربیة
IntlAffairs
!!!b1!!!
!!!b1!!!
درباره دانشگاه
شهر اصفهان
پیشینه دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)
دانشگاه من (داوطلبان تحصيل در اين دانشگاه كليك كنند)
افتخارات، موفقیت ها و مقامهای کسب شده
ریاست
هیئت رئیسه
مدیران
روسا، معاونین و مدیران اسبق
کارکنان اسبق
اهداف دانشگاه
وظایف دانشگاه
منشور اخلاقي فرهنگي دانشگاه
مكان نماي دانشگاه در شهر اصفهان
رياست
گزینش
روابط عمومي
فناوری اطلاعات
امور بین الملل
اداره کل حراست
پژوهش و فناوري
سامانه هاي پژوهشي
سامانه اصالت سنجي پايان نامه دانشگاه آزاد
سامانه پژوهشی دانشگاه
سامانه پژوهشيار
سامانه نشريات دانشگاه
پیگیری و انجام امور پایان نامه در دوره فاصله گذاری
امور پژوهشی
اعضای هیئت علمی
امور پژوهشی/پایان نامه ها ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی
درخواستهای الکترونیکی
درخواستهای الکترونیکی دانشجویان
درخواست شرکت در طرح پویش
منطقه 2 زیست بوم فناوری
سراهای نوآوری و مدارس عالی
سراها
سرای نوآوری گیاهان دارویی استان اصفهان
سرای نوآوری فناوری اطلاعات و ارتباطات
مدرسه عالی مهارت گیاهان دارویی
مراكز رشد فناوري
مرکز رشد فناوری تخصصی گیاهان دارویی
مرکز رشد واحدهای فناوری
مراكزتحقيقاتي
مراکز تحقیقاتی فعال
فرم های خام مراکز تحقیقاتی
بخشنامه ها و فرم های خام مراکز تحقیقاتی پزشکی
قطب علمی ترانسژنزیز
دفتر ارتباط با صنعت
امور مقالات
انتشارات دانشگاه
نشریات علمی
همايش ها
پورتال كتابخانه
باشگاه پژوهشگران جوان
معرفي باشگاه پژوهشگران جوان
انجمن هاي علمي
منابع الكترونيكي
مرکز مشاوره پژوهشی دانشگاه
آموزشی
وب سایت معاونت آموزشی
آموزشیار
آموزش مجازی
سرفصل رشته ها
لیست آفلاین دروس ارائه شده
لیست مکان برگزاری دروس ارائه شده
راهنمای کلاس های دانشگاه
سامانه کلاس یاب
فرهنگي دانشجويي
فرهنگي
امور فرهنگی
ستاد اقامه نماز
کانون قرآن و عترت
اداره فرهنگی ( فوق برنامه)
دانشجويي
امور دانشجویی
اداره دانش آموختگان
مركز مشاوره و خدمات روانشناختي
دايره مشمولين
كانون فارغ التحصيلان
اداري مالي
مناقصه و مزايده
امور اداری
صندوق رفاه (امور وام دانشجویی)
فناوری اطلاعات
سامانه های مجازی
فلسفه تعليم و تربيت
کد رشته:
888
نام گروه:
علوم تربيتي
نام دانشکده:
علوم تربيتي و روانشناسي
مشخصات كلي دوره برنامه درسي دوره دكتري
رشته : فلسفه تعليم و تربيت
1-تعريف و هدف
رشته فلسفه تعليم و تربيت يكي از رشته هاي حوزه علوم تربيتي در دوره دكتري مي باشد و شامل مجموعه اي هماهنگ از فعاليتهاي آموزشي و پژوهشي است .
دانش آموزش و پرورش يكي از نيازهاي اساسي جامعه بشري از جمله جامعه ماست . كليه برنامه ها ، فعاليتهاي آموزشي و پرورشي در كليه سطوح ، از خانواده تا نهادهاي رسمي و غير رسمي نيازمند بهره گيري از يافته هاي اين حوزه مي باشد. اما در اين ميان توجه به زيرساختهاي اين فعاليتها نقطه آغاز و تعيين كننده اهداف و سوگيريهاي كليه فعاليت ها و نهادهاي آموزشي و پرورشي مي باشد. رشته فلسفه تعليم و تربيت در پي بررسي مبانينظري و بنيادهايي است كه زير بناي تعيين اهداف ، برنامه ها ، محتوا و .... مي باشد. در غير اينصورت يكپارچگي ، هماهنگي و خطر انحراف از اهداف ، برنامه ها را تهديد مي كند و معياري براي ارزيابي نخواهد بود.
متخصصان اين رشته دروزارتخانه هاي آموزش و پرورش ، اموزش عالي ،بخش آموزش دركليه وزارتخانه ها و در نهادهاي غير رسمي آموزش و پرورش مي توانند مفيد و فعال باشند.
هدف از برگزاري اين دوره تربيت متخصصان كارآمدي است كه به تحليل و بررسي مباني نظري و فلسفي آموزش و پرورش در سياست گذاري ، برنامه ريزي و نحوه اجراي برنامه ها و كليه فعاليت هاي آموزشي و پرورشي در حوزه كلان ( سطوح ستادي ) و نيز حوزه عمل در نهادهاي آموزشي بپردازد.
2- ضرورت و اهميت
از وجوه ضرورت بازنگري مذكور ، توجه و تمركز بر غايات ، اهداف و ارزشها است كه جايگاه اصلي آنها در حوزه هاي انسان شناسي و ارزش شناسي است . زيرا انسان به مثابه موضوع تعليم و تربيت و ارزشها به سان جهت گيريهاي كلي و اساسي در تربيت تلقي مي شود. غفلت از اهداف و ارزشهاي مذكور موجد آسيب ها و خساراتي در عرصه آموزش و پرورش مي شود زيرا مولفه هاي مورد نظردر حكم راهنماي عمل آدمي براي تحقق انسان آرماني است و اهتمام به موارد مذكور موجب شفاف سازياقدام در زمينه آموزش و پرورش مي شود. گروه فلسفه تعليم و تربيت با اتكاء بر اين واقعيت و به منظور تبيين شفاف پيامدها ودلالتهاي ناشي از تفكرات و مباني فلسفه ها و مكاتب متنوع و متفاوت مترصد آن است كه اولاً : مكاتب فلسفي غرب و دلالتهاي تربيتي آنها به درستي مورد بازشناسي قرار گرفته و نقش و آثار آنها در قلمرو اهداف تربيت ، نظام آموزشي نسبت معلم و شاگرد و برنامه درسي و ... مورد كند و كاو قرار گيرد و ثانياً : به لحاظ ابتناء فرهنگ و باورهاي جامعه بر آموزه هاي دين اسلام ، به مباني فلسفه اسلامي و آثار و نفوذهاي تربيتي آن نيز توجه جدي بعمل آيد و در همين راستا از انديشه هاي فيلسوفان برجسته مسلمان در حوزه تعليم و تربيت بهره گرفته شود.
3- نقش و توانايي فارغ التحصيلان
- از وجود توانايي فارغ التحصيلان ، اشنايي با مباني فلسفي و مقروضات اساسي نظريه ها ، الگوها و مدل هاي موجود در نظام هاي تعليم و تربيت به منظور درك تمايز و تشابهات و ميزان كاربرد پذيري آنها در جوامع مختلف ، با آراء و انديشه هاي معاصر در عرصه فلسفه تعليم و تربيت و بررسي ميزان كارآمدي و توانايي تعاليم فلسفي مورد نظر در زمينه آموزش و پرورش بومي است.
- رشد قابليت هاي مطالعه تطبيقي ميان مكاتب و آراء فلسفي و دلالتهاي تربيتي مأخوذ از آنها يكي از توانمندي هاي فارغ التحصيلان است . زيرا بررسي هاي مقايسه اي امكان يافتن نقاط قوت و ضعف آنها را فراهم مي آورد.
- يك از انتظارات گروه از فارغ التحصيلان ، توانايي آنان براي نقد و بررسي مكاتب و آراء فلسفي گوناگون است زيرا نيل به رويكرد منتقدانه در پرتو مطالعات عميق و كند و كاو درديدگاههاي فلسفي معاصر حاصل مي شود.
- توانايي فارغ التحصيلان براي نظريه پردازي ، يكي ديگر از انتظارات گروه در همين راستا مي باشد .زيرا دانشجويان دكتري طي دوره هاي آموزشي و پژوهشي و همزمان با نقد و بررسي انديشه هاي فلسفي معاصر و دلالتهاي تربيتي تآنها قادر خواهند بود به ارائه نظريه هاي جديد بپردازند و به عبارت ديگر از حيث توليد علم و جنبش نرم افزاري با ابتناء بر مباني زيرساختي و بنيادي فرهنگ خودي خويش را ايفا نمايند.
كليه حقوق اين پايگاه متعلق به
دانشگاه آزاد اسلامي واحد اصفهان ( خوراسگان )
مي باشد.
Powered by
Dorsa
Portal