اجـرای بتن غلتکی در دانشگاه آزاد اسلامی خـوراسـگان برای اولین بار در استان اصفهان
برای اولین بار در استان اصفهان به جای استفاده از پوشش آسفالت در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان از بتن غلتکی (RCC) برای پوشش سطح خیابان استفاده شد.
معاون عمرانی واحد خوراسگان با اعلام این خبر اظهار داشت: از آبان ماه سال گذشته گروهی از اساتید و دانشجویان رشته عمران، تحقیقاتی را بر روی بتن غلتکی آغاز کردند در بهمن ماه همان سال این تحقیقات با همکاری محققین آْزمایشگاه سازمان عمران شهرداری اصفهان، وارد مرحله تازه ای شد.

عضو هیأت رئیسه واحد خوراسگان اظهار داشت: در اردیبهشت ماه سال جاری این طرح بعنوان قرارداد یک طرح پژوهشی برون دانشگاهی، میان شهرداری اصفهان و حوزه معاونت پژوهش و فناوری واحد خوراسگان منعقد و به امضای طرفین رسید و بالاخره نتیجه ماهها کار تحقیقاتی و آزمایشات مستمر منجر به تولید نوعی بتن غلتکی متناسب با شرایط اقلیمی اصفهان شد و امروز برای اولین بار در استان اصفهان، این نوع روکش خیابانی جدید در یکی از خیابانهای واحد خوراسگان اجرا شد.
طرح تحقیقات بتن غلتکی با همت گروهی از دانشجویان و اساتید واحد خوراسگان و با همکاری گروهی از محققین و مدیران سازمان عمران شهرداری اصفهان، انجام شده است که احمد گلی، عضو هیأت علمی واحـد خوراسگان بعنوان سرپـرست تیم و دانشجویان مرتضی امینی، مهدی ظهـرابی، حمید اخوان و آرش صداقت، همکاران وی در این تیم تحقیقاتی بوده اند.
آرش صداقت عضو این تیم تحقیقاتی در توضیح مشخصات این طرح اظهار داشت: بتن غلتکی یا RCC( Compacted Concrete Roller) نوع خاصی از بتن است که دارای عیار بسیار پایین در حدود 250 تا 350 است که همین امر یکی از دلایل صرفه اقتصادی آن محسوب می شود.
صداقت افزود: پس از ایستگاه تاکسی فرودگاه امام خمینی و ایستگاه بی آر تی در تهران، این دومین بار در کشور و اولین بار در استان اصفهان است که از این نوع بتن غلتکی استفاده می شود.
دانش آموخته مهندسی عمران واحد خوراسگان در تشریح مزایای بتن غلتکی نسبت به آسفالت گفت: این نوع روکش بر خلاف آسفالت، دارای خاصیت نفوذ پذیری آب بوده و از این جهت در مواقع بارش نزولات جوی امکان تغذیه سفره های آب زیر زمینی در محدوده اجرای این نوع روکش،‌ از بین نمی رود از این جهت با محیط زیست سازگاری بیشتری دارد.
وی گفت: ارزان بودن این نوع روکش نسبت به آسفالت (در حدود یک سوم)،آسانی و قیمت مناسب و سرعت اجرای آن، از مزایای اقتصادی آن است که البته دوام بسیار، امکان تحمل فشارهای بسیار بالا، عدم تغییر شکل بوی‍‍ژه در میادین و در پیچهای تند که معمولا بر اثر ترمز خودروهای سنگین بر روی آسفالت ایجاد می شود،‌ از دیگر ویژگیهای بتن غلتکی است.
صداقت با این بیان که اسلامپ این نوع بتن صفر است و بصورت غیر مسلح اجرا می شود توضیح داد: از وی‍‍ژگیهای بتن غلتکی، روشنایی بالای آن نسبت به آسفالت است و این ویژگی بویژه در ساعات شب ‌موجب نمایان بودن بیشتر سطح جاده و بالطبع کاهش چشمگیر هزینه های گزاف شبرنگها و سایر تجهیزات ترافیکی شب خواهد شد.
عضو تیم تحقیقات بتن واحد خوراسگان افزود: بتن غلتکی، بوسیله دو نوع غلتک چرخ فولادی و چرخ لاستیکی، فشرده سازی و متراکم می شود و استفاده از این نوع روکش خیابانی معمولاً در بزرگراهها، آزاد راهها و معابری که فاقد تأسیسات زیر زمینی است، صورت می گیرد.
صداقت در پایان ضمن تشکر از همه اعضای گروه بویژه دکتر احمد گلی عضو هیأت علمی واحد، دستیابی واحد خوراسگان به این فناوری را نتیجه تلاشهای معاون پژوهش و فناوری واحد، دکتر پیام نجفی و حمایتهای دکتر احمدعلی فروغی ابری رئیس واحد دانست و گفت: اجرای این طرح، بدلیل روشهای علمی بکار رفته و بوی‍ژه بدلیل حمایت و همکاری خوب شهرداری اصفهان، صرفه جویی اقتصادی قابل توجهی را برای واحد خوراسگان، بهمراه داشته است.

تاریخ:
1392/04/22
تعداد بازدید:
960
منبع:
كليه حقوق اين پايگاه متعلق به دانشگاه آزاد اسلامي واحد اصفهان ( خوراسگان ) مي باشد.
دانشگاه آزاد اسلامی  واحد اصفهان ( خوراسگان )
ورود اعضاء
بستن پنجره
Powered by DorsaPortal