خرمشاهي مطرح كرد؛
ظهور بزرگ‌ترين دانشمندان حقوق از ساختمان‌‌هاي فرسوده‌‌ و فارغ از مدرن و مدرنيسم/ نوابغ چگونه ساخته مي‌شوند؟
رئيس كميته حقوقي اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران گفت: آنچه كه دانشگاه را مي‌سازد، جدا از فضاي آموزشي گسترده، محدود يا امكانات، پشتوانه علمي است، كمااينكه بزرگ‌ترين دانشمندان حقوق از ساختمان‌‌هاي فرسوده‌‌ و فارغ از مدرن و مدرنيسم ظهور كرده‌اند.

سيد ضياءالدين خرمشاهي متولد 1345 كرمانشاه جزء نخستين گروه دانش‌آموختگان رشته حقوق قضائي دانشگاه آزاد اسلامي واحد اصفهان(خوراسگان)، رئيس كميته حقوقي اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران و داور ديوان عالي داوري بازرگاني و سردفتر نمونه كشوري اسناد رسمي به مدت 22 سال بوده است.

خرمشاهي عامل اصلي پيشرفت و دوام دانشگاه آزاد اسلامي واحد اصفهان(خوراسگان) را بهره‌گيري از كادر هيئت علمي قدرتمند و معتبر مي‌داند.

درباره ارتقاي سطح كيفي دانشگاه آزاد اسلامي واحد اصفهان (خوراسگان) و نقش نيروي انساني در اين راستا گفتگويي با وي ترتيب داده ايم كه مشروح اين گفتگو در پي مي‌آيد:

از آغاز به تحصيل‌تان در اين دانشگاه بگوييد؟

خرمشاهي: ورود به واحد اصفهان(خوراسگان) نقطه عطف و مبدأ تحول بزرگ زندگي من بود و با وجود اينكه در رشته ادبيات عرب در دبيرستان‌هاي كرمانشاه مشغول به تدريس بودم؛ اما علاقه وافرم به رشته حقوق از يك سو و ارائه اين رشته از سوي واحد اصفهان(خوراسگان) همراه با كادر علمي قوي از سوي ديگر عاملي شد كه براي تحصيل در اين رشته عزم خود را جزم كنم.

هدف شما از انتخاب اين رشته صرفاً علاقه شخصي بوده يا عوامل ديگر نيز دخيل بوده‌اند؟

خرمشاهي: زمان پذيرش من در اين دانشگاه نوپا با همت و تلاش مثال‌زدني احمدعلي فروغي رئيس وقت دانشگاه آزاد اسلامي واحد اصفهان(خوراسگان)، رشته حقوق قضائي با بهره‌مندي از استادان نامداري مانند پروفسور محمود آخوندي پدر حقوق جزاي نوين ايران، عبدالله شمس استاد ارزنده آيين دادرسي، نجات علي الماسي از نام‌آوران حقوق بين‌الملل خصوصي ايران، بهروز تقي‌خاني، فيروز‌آبادي و ... كه هريك از نخبگان رشته حقوق كشور بودند، راه‌اندازي شد و حضور اين استادان ارزشمند امكانپذير نبود، مگر به اعتبار شخصيت فردي دكتر فروغي و اين خود يكي از اصلي‌ترين علل تمايل من براي تحصيل در اين رشته و كسب علم از اين مفاخر علمي شد.

نقش هيئت علمي در فعاليت يك مركز آموزشي چقدر مؤثر است؟

خرمشاهي: آنچه كه يك دانشگاه را مي‌سازد و موجب اعتبار علمي دانشگاه مي‌شود، كادر هيئت علمي و استادان برجسته آن دانشگاه است كه جدا از فضاي آموزشي گسترده، محدود يا امكانات به‌روز، مدرن يا فرسوده و ابتدايي مي‌تواند نقشي تعيين‌كننده و اساسي ايفا كند؛ همانگونه كه دانشگاه آزاد اسلامي اصفهان(خوراسگان) در آن زمان از حيث فضاي آموزشي و امكانات رفاهي در سطح پاييني قرار داشت؛ اما شرافت استادان و گروه علمي، اعتبار بي‌مانندي را به اين دانشگاه بخشيده بود و بسياري از بزرگان حقوق امروز كشور كه در رشته‌ها و گرايش‌هاي مختلف سر به آسمان علمي مي‌سايند، جزء فارغ‌التحصيلان مقطع كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكتري حقوق دانشگاه آزاد اصفهان(خوراسگان) هستند.

به اين ترتيب نقش نيروي انساني تعيين‌كننده‌تر از فضاي فيزيكي و امكانات آموزشي است؟

خرمشاهي: قطعاً استادان توانمند و دانشمندان متخصص در هر رشته مي‌توانند در خوشنامي يك دانشگاه و به تبع آن پيشرفت يك كشور و ملت نقشي بسزايي داشته ياشند؛ همچنان كه ما در كشورهاي اروپايي مي‌بينيم، معتبرترين دانشگاه‌هاي دنيا دانشگاه‌هاي اروپايي و غربي هستند با ساختمان‌ فرسوده‌‌اي كه شايد با مدرنيسم فاصله فراواني دارند؛ اما بزرگ‌ترين دانشمندان از همان ساختمان‌ها فارغ‌التحصيل شده‌اند.

تفاوت ماهوي دانشگاه آزاد اسلامي اصفهان(خوراسگان) با ساير واحدهاي دانشگاهي

به عنوان مثال دانشگاه هاروارد كه هنوز در دنيا مي‌درخشد مربوط به قرن 17 بوده و يا دانشگاه آكسفورد كه جزء قديمي‌ترين مراكز علمي دنياست.

بنابراين فضاي آموزشي اعتبار نمي‌آورد، بلكه آن چيزي كه موجب مي‌شود نوابغ و فرهيختگان علمي ساخته شوند در واقع پشتوانه علمي است.

تفاوت ماهوي دانشگاه آزاد اسلامي اصفهان(خوراسگان) با ساير واحدهاي دانشگاهي چه بود؟

خرمشاهي: بنده به عنوان كسي كه در رشته‌ها و علوم گوناگون مثل زبان و ادبيات عرب، علوم اقتصادي، عرفان اسلامي، مديريت و حقوق قضائي در دانشگاه‌هاي مختلف تحصيلات آكادميك داشته‌ام، معتقدم كه يكي از عوامل توفيق آغاز به‌ كار بسيار قدرتمند و حساب شده‌اي بود كه در اين واحد دانشگاهي اتفاق افتاد و اگر ساختمان و فضاي آموزشي كافي و مفيد و تجهيزات به‌روز وجود نداشت با درايت رئيس وقت دانشگاه و به‌كارگيري استادان بسيار خوب در رشته‌هاي موجود در آن زمان، ضعف‌ها و كمبودها پوشش داده شد.

يكي از عوامل مؤثر در جذب و ارتقاي كار، بهبود وضعيت رفاهي است؛ اما نكته اصلي را نبايد فراموش كنيم كه نخستين عنصر دانشگاه نياز به استادان شاخص و با رتبه علمي بالاست؛ به عبارت ديگر شايد اين عنصر هنوز هم يكي از معيارها و ضوابط توسعه بحث زيربنا و وسعت سايت دانشگاهي باشد؛ اما شاخص اصلي براي اندازه‌گيري يك دانشگاه ميزان فارغ‌التحصيلان، دانش‌آموختگان و تأثيرگذاري آنان در جامعه است كه دست‌پرورده استادان سرشناس هستند.

توصيه شما به مسئولان كنوني دانشگاه آزاد اسلامي واحد اصفهان (خوراسگان) چيست؟

خرمشاهي: تقاضاي من از مديران امروز و آينده اين است كه قدر اين ثروت عظيم را بدانند و سعي كنند مسير پيشرفت علمي همچنان باز و هموار بماند و اين درخششي كه از بدو تأسيس آغاز شد، تداوم يافته و دانشگاه همچنان در تارك علمي و پژوهشي كشور بدرخشد.
تاریخ:
1399/05/12
تعداد بازدید:
1565
منبع:
كليه حقوق اين پايگاه متعلق به دانشگاه آزاد اسلامي واحد اصفهان ( خوراسگان ) مي باشد.
دانشگاه آزاد اسلامی  واحد اصفهان ( خوراسگان )
ورود اعضاء
بستن پنجره
Powered by DorsaPortal