امور فرهنگی دانشگاه آزاد خوراسگان
1400/11/30
جای خالی آموزه‌های نهج‌البلاغه در محیط‌های آموزشی

جای خالی آموزه‌های نهج‌البلاغه در محیط‌های آموزشی

آموزه‌های نهج‌البلاغه باید در جامعه و بدنه دانشگاه جاری و ساری شود. سرفصل‌های درسی بر اساس آموزه‌های نهج‌البلاغه در حوزه‌های گوناگون به‌روزرسانی شود.

یکی از اهداف این کنگره، شناسایی ابعاد مختلف نهج‌البلاغه توسط محققان علوم مختلف بود که در این راستا بیش از 200 مقاله دریافت شده و از میان آن‌ها قریب به 100 مقاله فارسی و عربی در قالب چکیده آثار کنگره انسان در تراز نهج‌البلاغه به چاپ رسید. هم‌چنین در ماه‌های منتهی به برگزاری اختتامیه کنگره، بیش از 30 وبینار و کرسی ترویجی با مشارکت علاقه‌مندان و اساتید و دانشجویان از سراسر کشور برگزار شد. این کنگره توانست شاهد مشارکت بیش از 1000 مخاطب برای شناختِ بهترِ انسان در تراز نهج‌البلاغه باشد.

کنگره نهج‌البلاغه مهمانانی از کشورهای مختلف اسلامی داشت. مضافاً سخنرانی‌های ارزشمندی از سوی دین‌پژوهان عراقی برای مخاطبان فارسی‌زبان برگزار شد و از حیث پژوهشی نیز بیش از 30 مقاله به زبان عربی از طرف اساتید دانشگاه‌های برتر و عالمان دینی عراق، لبنان و الجزایر در مجموعه آثار این کنگره به چاپ رسید. ما هم‌چنین در کنار پیشکسوتان ایرانی علوم نهج‌البلاغه، از پیشکسوتان خارجی نیز تجلیل به عمل آوردیم و از یک عمر تلاش‌های علمی و فرهنگی این عزیزان تقدیر شد.

برنامه‌های کنگره ملی نهج‌البلاغه قطعاً تداوم دارد. دانشگاه آزاد اسلامی در بحث ترویج و پژوهش حول آموزه‌های نهج‌البلاغه از دانشگاه‌های پیشگام در کشور است و ظرفیت فوق‌العاده‌ای در این دانشگاه برای پژوهش در زمینه نهج‌البلاغه در مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته‌های علوم انسانی وجود دارد. به کوشش همکاران ما، مدرسه نهج البلاغه در اصفهان راه‌اندازی شده و امیدوارم پژوهشکده نهج‌البلاغه نیز به زودی تأسیس شود.

امروز به واسطه برگزاری این کنگره، رؤسای دو دانشگاه و یکی از مرکز تحقیقاتی شاخص عراق در دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان حضور یافتند و تفاهم‌نامه همکاری در زمینه‌های تحقیقاتی و آموزشی امضا شد. اما این تلاش‌ها نباید به حوزه کشورهای فارسی و عربی زبان‌ محدود شود. توسعه فضای ترویجی و پژوهشی کنگره به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی و اسپانیایی ایده بسیار خوبی است و امیدواریم بتوانیم حتی در حوزه آسیای شرقی، برای ترویج معارف نهجالبلاغه کار کنیم

.
تعداد بازدید:
306
طراحی و توسعه در اداره وبومتریک و امور وب سایتهای دانشگاه - کلیه حقوق این سایت متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) می باشد.
Powered by DorsaPortal