عبور روابط عمومي‌ها از مجري به مشاور و از اشخاص به اهداف/ رسانه‌هاي دانشگاه موظف به رفتار نجيبانه در برابر بي‌اخلاقي‌ها هستند
پنل تخصصي «تجربه زيستي مديران روابط‌عمومي: رسانه‌ و اطلاع‌رساني در همايش سراسري روابط‌عمومي دانشگاه آزاد اسلامي» با حضور دكتر وحيد عقيلي،‌ سرپرست روزنامه فرهيختگان،‌ دكتر مريم جمشيدي، سرپرست خبرگزاري آنا، دكتر مصطفي دعاگويي، رئيس مركز حوزه رياست دانشگاه آزاد اسلامي، دكتر اصغر عالميان، مديركل روابط‌عمومي استان اصفهان، امير خالقي، مدير روابط‌عمومي استان خراسان و صادق روحاني، سردبير ايسكانيوز برگزار شد.

عبور روابط عمومي‌ها از مجري به مشاور و از اشخاص به اهداف/ رسانه‌هاي دانشگاه موظف به رفتار نجيبانه در برابر بي‌اخلاقي‌ها هستند

پنل تخصصي «تجربه زيستي مديران روابط‌عمومي: رسانه‌ و اطلاع‌رساني در همايش سراسري روابط‌عمومي دانشگاه آزاد اسلامي» ظهر امروز با حضور دكتر وحيد عقيلي،‌ سرپرست روزنامه فرهيختگان،‌ دكتر مريم جمشيدي، سرپرست خبرگزاري آنا، دكتر مصطفي دعاگويي، رئيس مركز حوزه رياست دانشگاه آزاد اسلامي، دكتر اصغر عالميان، مديركل روابط‌عمومي استان اصفهان، امير خالقي، مدير روابط‌عمومي استان خراسان و صادق روحاني، سردبير ايسكانيوز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاري آنا، در ابتداي اين مراسم، مديران روابط عمومي واحدهاي دانشگاه آزاد اسلامي مطالب خود را در خصوص امر اطلاع رساني مطرح و انتقادها و پيشنهاداتي را در اين زمينه بيان كردند.

گنجاندن درس‌هاي آموزش روابط‌عمومي، راه‌اندازي كانال تلويزيوني اختصاصي دانشگاه آزاد اسلامي، اهتمام جدي مديران رسانه‌هاي دانشگاه در پوشش اخبار واحدها، استفاده از امكانات روز نرم‌افزاري در روابط‌عمومي‌ها و راه‌اندازي شورا و كميته روابط‌عمومي در واحدها از مهم‌ترين نظرات و درخواست‌ها و پيشنهادهاي مديران روابط‌عمومي واحدهاي دانشگاه آزاد اسلامي بود كه در اين پنل مطرح شد.

پس از آن، وحيد عقيلي، سرپرست روزنامه فرهيختگان در اين پنل گفت: «من به خود مي‌بالم كه در جمع دوستاني هستم كه از قديم نيز همراه من بوده‌اند. وضع موجود و وضع مطلوب چيزي است كه بايد به آن توجه داشته باشيم. دانشگاه آزاد اسلامي اولين دانشگاهي است كه در ايران كارشناسي ارشد روابط‌ عمومي را راه‌اندازي كرد و در ترم جاري اولين دانشجويان آن از پايان‌نامه‌هايشان دفاع مي‌كنند.»

سرپرست روزنامه فرهيختگان با بيان اينكه«باعث افتخار است كه در دانشگاه آزاد اسلامي با اين پتانسيل موجود، وضعيت روابط‌عمومي و نتيجه كار رسانه‌هايش به حد مطلوب تبديل شود»، ادامه داد: «تحليل شكافت يعني اينكه ما چه پتانسيل‌ها، امكانات و تجهيزاتي داريم و الان در چه وضعي قرار دارند. بهترين استادان ايران در دانشكده خبر دانشگاه آزاد اسلامي تدريس مي‌كنند.»

او افزود: «ما در مديريت رسانه يك ارتباط درون‌بخشي و يك ارتباط در سطح سازمان داريم و اين دو سطح بايد حمايت شوند و براي آنها برنامه‌ريزي انجام شود.»

عقيلي از اين كه بعضي از خبرها در حد استاندارد تنظيم نمي‌شود انتقاد كرد و گفت: «ما به عنوان روزنامه‌نگار بايد بيش از 70 درصد آنها را ويرايش كنيم. براي همين ما بايد تلاش كنيم تا به حدي از تمايز با ديگر رسانه‌ها برسيم كه به آن افتخار كنيم».

او يكي از تهديدهاي دانشگاه آزاد اسلامي را در تامين استاد حرفه‌اي روابط‌عمومي براي تدريس دانست و گفت: «در اين زمينه مشكل جدي داريم. براساس تئوري‌هاي ارتباطات بين تبليغات و اطلاع‌رساني تفاوت وجود دارد، يعني بين تبليغات كه اصلا كار روابط‌ عمومي نيست و اطلاع‌رساني كه كار روابط‌عمومي است بايد تفاوت قائل شويم.»

او آگاهي‌بخشي درخصوص اهداف عالي سازمان و جلوگيري از سوء‌ تعبيرهاي سازمان را دو وظيفه اصلي روابط عمومي هر سازماني دانست و تاكيد كرد و افزود: «بايد براي تحقق هرچه بيشتر اين اهداف، فعاليت مضاعف داشته باشيم.»

 

دعاگويي: عبور روابط عمومي ها از مجري به مشاور و از اشخاص به اهداف

در ادامه اين پنل، دكتر مصطفي دعاگويي، رئيس مركز حوزه رياست دانشگاه آزاد اسلامي با تاكيد بر اينكه «من فكر مي‌كنم اگر ما بخواهيم به نقطه تمايزي با ساير روابط‌عمومي‌ها برسيم، بايد يك مسير گذار را طي كنيم» ، گفت: « بايد از روابط عمومي سنتي به سوي روابط عمومي مدرن حركت كنيم؛ علاه بر آن بخشي از فعاليت روابط عمومي ها به مراقبت از رقباي درون و بيرون دانشگاه اختصاص دارد و اين امر، كاملا به ديده‌باني روابط‌عمومي ها مرتبط است.»

او اولين مرحله را عبور از مجري بودن روابط عمومي ها به مشاور بودن دانست و تاكيد كرد اين امر بايد در دانشگاه آزاد اسلامي تقويت شود. دكتر دعاگويي گفت: «همچنين عبور از اشخاص و پرداختن به اهداف متعالي سازمان چيزي است كه همواره مورد تاكيد رياست دانشگاه آزاد اسلامي نيز بوده است. ما در يك كشتي زندگي مي‌كنيم و اگر با جديت از آن مراقبت نكنيم، در چند سال آينده با مشكل برخورد مي‌كنيم.»

وي با تاكيد بر اينكه «تاريخ شفاهي امروزه توسط رسانه‌ها نوشته مي‌شود»، افزود: «بايد همزمان تاريخ دانشگاه آزاد اسلامي را نيز مكتوب كنيم و شايد در چند سال آينده به همين خبرهايي كه منتشر مي شود، به عنوان يك مرجع رجوع شود.»

او در بخشي ديگر از سخنانش گفت: «هويت جمعي كاركنان و دانشجويان را در دانشگاه آزاد اسلامي تقويت نكرده‌ايم و هنوز نتوانسته‌ايم به يك هويت كامل برسيم كه كمكي براي دانشگاه باشد. تاريخ آزمون و خطا گذشته است و عبور از آزمون و خطا به تجربه و تخصص، يكي از الزامات در اين دانشگاه است.»

دعاگويي تاكيد كرد حوزه روابط‌عمومي بايد با جذب دانشجو گره بخورد و گفت: «اميدوارم كه در اين دوره، نگاه رسانه ملي به دانشگاه آزاد اسلامي تقويت شود.»

همكاران روابط عمومي اجازه ندهند هيچ چيز دلسردشان كند

دكتر مريم جمشيدي، سرپرست خبرگزاري آنا نيز با خيرمقدم به مديران روابط‌عمومي خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامي، يكي از مهم‌ترين شئونات روابط‌عمومي‌ها را شأن رسانه‌اي آن‌ها دانست. او گفت: «هر روز كارهاي بزرگ در همه حوزه‌ها در واحدهاي دانشگاه آزاد اسلامي انجام مي‌شوند و اتفاقات خوبي رقم مي‌خورد و تمام تلاش ما اين است كه آنها را رسانه‌اي كنيم تا همگان از اين اتفاق‌هاي بزرگ مطلع شوند.»

جمشيدي گفت: «دانشگاه آزاد اسلامي به ويژه در دوره رياست دكتر ميرزاده، مورد هجمه‌هاي غيراخلاقي‌اي قرار دارد كه برگرفته از مسائل سياسي است. كار كردن در اين فضا سخت است چون ما اخلاقا و شرعا موظفيم علاوه بر انجام كار رسانه‌اي به صورت حرفه‌اي؛ به لحاظ اخلاقي نيز نجابت رسانه‌اي را رعايت كنيم و اين موضوعي است كه مورد تاكيد رياست محترم دانشگاه آزاد اسلامي نيز قرار دارد كه صبورانه ولي واقع‌بينانه همه دستاوردهاي دانشگاه را رسانه‌اي كنيم و در مقابل بي‌اخلاقي‌ها نيز نجيب باشيم.»

سرپرست خبرگزاري آنا در ادامه سخنانش به توانمندي‌هاي روابط‌عمومي‌ها اشاره كرد و گفت: «شما همكاران خوب روابط‌عمومي‌ها، نبايد خود را دست‌كم بگيريد. هر اتفاق كوچك ولي مهمي كه در واحدهاي شما اتفاق مي‌افتد، بايد منعكس شود؛ البته شايد تاثير پوشش رسانه‌اي آن در همان لحظه ملموس نباشد، اما مطمئنا بازخورد آن مشاهده خواهد شد و اثرگذار خواهد بود. من مطمئنم در همه واحدهاي دانشگاه آزاد اسلامي اتفاقات خوب، كمياب، ماندگار و جذاب وجود دارد.»

جمشيدي افزود: «در همه بخش‌ها حتي رسانه خود ما نيز كمبود نيرو وجود دارد اما اين كمبود نبايد دلسردمان كرده و مانع انجام فعاليتمان شود و بايد براي آن چاره‌انديشي كنيم. من از روابط‌عمومي‌ها درخواست دارم كه هر نوع تحول مهمي كه حتي در سطح شهر و شهرستان خود رخ مي دهد، براي رسانه‌هاي دانشگاه آزاد اسلامي ارسال كنند و خود را صاحب نقش در امر اطلاع رساني بدانند.»

او در پايان گفت: «اگر به خود ايمان داشته و چيزي را باور داشته باشيم،تنها در آن صورت است كه ديگران هم باور مي كنند و تنها از اين طريق است كه ما مي توانيم در خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامي باور به توانمندي هاي اين جامعه بزرگ علمي را در سطح جامعه نهادينه كنيم».

سيدصادق روحاني، سردبير ايسكانيوز هم در اين پنل گفت: «دانشگاه آزاد اسلامي به عنوان بنگاه اقتصادي در بحث عرضه و تقاضا همخواني ندارد. در اوايل انقلاب فضاي آموزش عالي كشور خلأ زيادي داشت و فقط تعدادي دانشگاه دولتي آن هم در مراكز استان‌ها حضور داشتند، اما دانشگاه آزاد اسلامي توانست اين خلأ را پر كند

او گفت: «ما بايد بتوانيم دانشگاه آزاد اسلامي را تبليغ كنيم تا بتواند در جذب دانشجو موفق عمل كند. ما اين آمادگي را داريم كه در باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايسكانيوز تمام خدمات انتشار خبر را براي واحدهاي دانشگاه فراهم كنيم

روحاني افزود: «تمام بحث ما اين است كه روابط‌عمومي‌هاي واحدهاي دانشگاه آزاد اسلامي به نمايندگان ايسكانيوز تبديل شوند. منتها تمركز اصلي ما بر روي دانشجويان و تشكل‌هاي دانشجويي است و اين آمادگي را نيز داريم تا كارت خبرنگاري، مجوزها و همه زمينه‌هاي حقوقي را نيز در اختيار آنها قرار دهيم

او گفت: «ما بايد اين نگاه‌ها به دانشگاه آزاد اسلامي تغيير دهيم و اين نگاه را جا بندازيم كه دانشگاه آزاد اسلامي به لحاظ كيفي آنقدر ارزشمند است كه مردم به سمت آن بيايند

در ادامه اين پنل، اصغر عالميان، مديركل روابط‌عمومي استان اصفهان، امير خالقي، مدير روابط‌عمومي استان خراسان هم نظرات خود را درباره وضعيت روابط عمومي‌ها ارائه و بابت برگزاري اين همايش تشكر كردند.

 

 

تاریخ:
1395/03/12
تعداد بازدید:
182
منبع:
Powered by DorsaPortal