، اولین جلسه از سلسله نشست های تخصصی هنر خوشنویسی در محل مرکز همایش های بین المللی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان ( اصفهان ) برگزار شد
به منظور تکریم هنر ، آگاهی پژوهشگرانه از سرمایه های تاریخ هنر ایران و آشنایی با امتیارات و ویژگی های هنر اصیل خوشنویسی ...

 

    به منظور تکریم هنر ، آگاهی پژوهشگرانه از سرمایه های تاریخ هنر ایران و آشنایی با امتیارات و  ویژگی های هنر اصیل خوشنویسی ، اولین جلسه از سلسله نشست های تخصصی هنر خوشنویسی در محل مرکز همایش های بین المللی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان ( اصفهان ) برگزار شد .

در این جلسه که جمعی از خوشنویسان استان حضور داشتند استاد علی فرزانه از خوشنویسان برجسته استان و کشور طی سخنانی حاصل پژوهش های خویش را  ارائه کرد .

وی در خصوص خوشنویسان دوران معاصرگفت : با آنکه تعداد آنان در مقایسه با  دوره های دیگر بیشتر شده است و به ظاهر نسبت به چاپ و انتشار آثار قدما اهتمام لازم را داشته اند ، ولی در خصوص مطالعه و تحقیق در مورد خطوط قدما و نیز شهامت بررسی آثار دیگران اقدام قابل توجهی صورت نگرفته است ، وی با اشاره به سلوک هنری خود در زمینه خوشنویسی گفت : صداقت جوهره ی حرکت در فرد خوشنویس است و آنچه انسانها را متعالی می کند صداقت در گفتار ، رفتار و اعمال است  .

وی تلمذ  در محضر استاد را برای هر هنرجویی ضروری خواند و تصریح کرد : کسانی هستند که بیست سال  مشق می کنند اما تحولی در آنها رخ نمی دهد چرا درک محضر استاد نکرده اند .

دکتر علی فرزانه با اشاره به اجتهاد هنری و رساله های ارزشمندی که در این خصوص نوشته شده  است گفت :  با این حال این مجموعه ها به طور پراکنده انتشار می یابد و هنوز سازمان یافته نیست ، ما باید توجه داشته باشیم که خوشنویسی را به عنوان یک علم و با هدفمندی یاد بگیریم .

 وی در ادامه با اشاره به این مطلب که در قدیم استادان گذشته خود را ملزم به ارائه رساله می دانستند تاکیدکرد :

اجتهاد هنری امری تعریف شده در هنرمندان گذشته بود و همه برای رسیدن به آن مجدانه تلاش می کردند .

ایشان افزود هم اکنون شصت سال از پیشینه انجمن خوشنویسان می گذرد باید توجه داشته باشید کار خوشنویسی ابتدا از تحقیق آغاز می شود و با تحقیق باید ادامه یابد ، باید حرکات و فنون را از کسانی که قبلاً این راه  را  رفته اند یاد گرفت باید از تفریحات و برخی تعلقات عبور کنیم ، خوشنویسی راز و نیاز و سیر و سلوک الی الله  است  پای بندی به اخلاق و منش های اسلامی درآن مستتر است .

وی تصریح کرد : هنرمندان باید دلهایشان از کینه مبری باشد و خط را نردبان کمال تلقی کنند تا آثارشان جاودانه بماند .

وی افزود : در اواخر دوره صفوی نسخ و شکسته به اوج رسید و در این مقطع زمانی نیریزی و  درویش عبدالمجید طالقانی شاهکار کرده اند و به نظر خیلی از صاحب نظران درویش کاری کرد که دست  هیچ بشری به آن نمی رسد

استاد فرزانه نقطه عطف خط نستعلیق را دوره قاجاریه دانست و گفت : میرزا غلامرضا اصفهانی ، میرزا کاظم تهرانی، میرحسین ، محمدرضا کلهر و عماد الکتاب السیفی افرادی هستند که در این دوره خط نستعلیق را رواج و شاهکارهای هنری را ماهرانه خلق کردند .

ایشان در نشست سبک خوشنویسان دوره قاجار را به سه شیوه تقسیم کرد و در مورد هر یک توضیح داد .

 

 

تاریخ:
1391/12/02
تعداد بازدید:
270
منبع:
Powered by DorsaPortal