زندگی نامه علمی دکتر احمد علی فروغی ابری

 

 

 

    دکتر احمد علی فروغی ابری در سال 1338 از دبیرستان هاتف اصفهان موفق به اخذ دیپلم متوسطه می گردند و با طی یکدوره یکساله تربیت معلم در سال 1340 به استخدام آموزش و پرورش شهرستان اراک درمی آیند و ضمن ادامه شغل شریف معلمی در سال 1347 با شرکت در کنکور سراسری دانشگاهها موفق به ورود به دانشگاه اصفهان در رشته روانشناسی و علوم تربیتی گردیده و از همان سال به آموزش و پرورش اصفهان منتقل تا ضمن ادامه خدمت تحصیلات دانشگاهی خود را نیز ادامه دهند و در سال 1351 موفق به اخذ مدرک لیسانس گردیده و بلافاصله با شرکت در یکدوره یکساله در دانشگاه اصفهان و تحت عنوان دوره مشاوره و گذراندن شانزده واحد دوره مذکور را نیز با موفقیت به پایان رسانده و پس از مدت 14 سال خدمت بر اساس طرح فراخوان خدمت در دانشسرای تربیت دبیر فنی جدید التاسیس کرمان در سال 1355 به آن شهرستان و با عنوان مدرس دانشسرای عالی منتقل می گردند و سپس بعلت علاقه وافر به ادامه تحصیل و کسب مدارج بالاتر به همراه تعدادی از همکاران واجد شرایط برای ادامه تحصیل عازم آن کشور شده و در سال 1361 با اخذ درجه دکتری در رشته برنامه ریزی آموزشی به میهن اسلامی مراجعت و الزاماً بعلت اخذ بورس از دانشگاه کرمان در آن دانشگاه شروع به تدریس نموده و سپس در سال 1362 با موافقت دانشگاه اصفهان به این دانشگاه انتقال و تاکنون به امر تدریس و تحقیق ادامه می دهند و در سال 1366 نیز بر اساس پیشنهاد مسئولین و مقامات استان به تاسیس دانشگاه عظیم واحد خوراسگان که در حال حاضر یکی از قطبهای مطرح آموزش عالی کشور می باشد.همت گماشته و همچنان سکان دار این کشتی عظیم علمی و فرهنگی می باشند و در کنار فعالیتهای مذکور به امر تحقیق نیز همت گماشته و دارای تالیفات و تحقیقات متعددی بوده اند که مورد استفاده دانش پژوهان این رشته قرار دارد.

علاوه بر تدریس چند درس مهم در دوره های ارشد،دکتری و راهنمایی پایان نامه دانشجویان

مدیر مسئولی دو مجله معتبر علمی و پژوهشی در واحد خوراسگان تحت عنوان دانش و پژوهش در واحد خوراسگان تحت عنوان دانش و پژوهش در علوم تربیتی و دانش و پژوهش در روانشناسی که خود نشانه اعتبار علمی یک استاد دانشگاه می باشد را بر عهده دارد.

همچنین تلاش در جهت تاسیس 75 رشته تحصیلی در دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری که باعث جذب تعداد زیادی از جوانان علاقمند به تحصیل شده است نشانه اثر بخشی یک فعالیت در توسعه علمی کشور می باشد و با فراهم کردن امکانات قابل ملاحظه آموزشی و تحقیقاتی و مراکز تحقیقاتی که مورد استفاده سایر سازمانها نیز قرار می گیرد.

 

 

 

تالیفات و آثار و تحقیقات:

 

1- کتاب مغز و یادگیری دکتر محمد حسین یارمحمدیان،دکتر احمد علی فروغی ابری                   1373 اصفهان موسسه عروج

2- کتاب برنامه ریزی استراتژیک ویرایش علمی توسط دکتر احمد علی فروغی ابری                 1374 تهران انتشارات ققنوس

3- کتاب رفتار سازمانی در آموزش و پرورش دکتر قربانعلی سلیمی و دکتر احمد علی فروغی ابری            چاپ دانشگاه 1382

4- کتاب مبانی نظری و اصول مدیریت آموزشی با نگرش نوین دکتر احمد علی فروغی ابری و دکتر قربانعلی سلیمی         چاپ دانشگاه 1386

5- کتاب اشتغال زایی جوانان،چالشها در کارآفرینی ترجمه دکتر احمد علی فروغی ابری                      1378

6- کتاب رهبری چشم انداز و تجزیه و تحلیل مختصر ترجمه دکتر احمد علی فروغی ابری                   1387

7- کتاب فروغی در آسمان امید تالیف دکتر احمد علی فروغی ابری                     1385

 

مقالات:

 

1- راههای کنترل کیفیت در آموزش و پرورش دکتر عبدا... جاسبی-دکتر احمدعلی فروغی ابری                1992 مکزیک

2- معلم بعنوان یک عامل تغییر دکتر احمدعلی فروغی ابری مجموعه مقالات سمینار مسائل نوجوانان و جوانان       1371

3- خود انگار در پیشرفت تحصیلی دکتر احمد علی فروغی ابری مجله اطلاعات علمی       1377

4- بررسی علل گرایش معلمان استان خوزستان بر ادامه تحصیل دکتر احمد علی فروغی ابری مجله پژوهش دانشگاه اصفهان 1374

5- تاثیر روش یادگیری در حد تسلط بر میزان پیشرفت تحصیلی دکتر احمد علی فروغی ابری مجموعه مقالات تحصیلی آموزش ریاضی 1375

6- بررسی مشکلات گزینشی استخدام و تربیت دبیر در استان اصفهان دکتر احمد علی فروغی ابری و خانم معین الدینی دانش و پژوهش شماره 2 1378

7- نقش دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان بر مشارکت های اقتصادی ،خانوادگی،فرهنگی و آموزشی زنان مجموعه مقالات ربع قرن                  1385

8- رهبری مدارس ممتاز با همکاری دکتر قربانعلی سلیمی ویژه نامه سما 1383

9- اثر بخشی در آموزش عالی دکتر احمد علی فروغی ابری و دکتر محمد حسین یارمحمدیان دایره المعارف آموزش عالی                   1383

10- بررسی کار آئی دورنی گروه علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان طی سالهای 84-1380 با همکاری سرکار خانم دکتر زهره سعادتمند و سرکار خانم دکتر آذر قلی زاده       1385                                                                                                                                                              

 

 

 

میزان تحصیلات آکادمیک و تجربه کاربردی:

 

مدرک لیسانس دانشگاه اصفهان در رشته علوم تربیتی و روانشناسی     1351

مدرک فوق لیسانس دانشگاه ایالتی ایمیوریا آمریکا در رشته برنامه ریزی آموزشی      1358

دکترا دانشگاه ایالتی کانزاس متنهان آمریکا در رشته برنامه ریزی آموزشی         1361

سابقه تدریس در آموزش و پرورش 1355-1340 آموزش و پرورش اراک و اصفهان

سابقه تدریس در دانشگاه کرمان     1362-1355

سابقه تدریس و تحقیق در دانشگاه اصفهان     1382-1362

سابقه تدریس و تحقیق در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان        1387-1366

همراه با تدریس در حد موظف و مسئولیت ساخت و ساز و اداره دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان از بدو تاسیس سال 1366 تاکنون داشته تا حدیکه تا این تاریخ دانشگاه به کسب رتبه اول کشور که توسط سازمان کنفرانس اسلامی(OIC) و دفتر پژوهشهای آموزش عالی کشور در بین 350 دانشگاه آزاد اسلامی رتبه بندی گردیده است.

در ضمن علاوه بر تدریس موظف و اداره ساخت و ساز دانشگاه تا حد امکان به تحقیق نیز ادامه داده و دارای چندین طرح تحقیقاتی می باشد که به اتمام رسید

1-      طرح تحول زا در روستاها تحت عنوان مطالعات فرهنگی و آموزشی در روستاها 1368 دانشگاه اصفهان

2-      طرح ترافیک مردمی در شهرهای بزرگ 1366 دانشگاه اصفهان

3-      طرح بررسی ارتباط بین بعضی از هورمونهای موجود در شیر مادر در رشد جسمی و رفتاری کودک 1378 دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان با همکاری دکتر منوچهر مصری پور

4-      طرح استراتژیک دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان تحت عنوان تجزیه و تحلیل درونی(SWOT)

5-      مشارکت در انجام طرح توزیع متداول اعتبارات تملک دارائیهای سرمایه ای در شهرستانهای استان اصفهان با همکاری و طرف قرارداد سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان توسط دانشگاه در سال 1384به مسئولیت آقای مهرداد دادخواه استاد دانشگاه واحد خوراسگان

6-      مشارکت در انجام طرح تهیه و تدوین طرح توسعه شهرستانهای استان اصفهان با سازمان مدیریت و برنامه ریزی در سال 85-84 با مسئولیت آقای مهرداد دادخواه استاد دانشگاه

 

 

 

نشانها و جوایز و رتبه های ملی و بین المللی در جشنواره ها:

 

تقدیر ریاست جمهوری اسلامی وقت ایران حضرت آیت ا... هاشمی رفسنجانی

تقدیر ریاست دانشگاه آزاد اسلامی 15 مورد

تقدیر استاندار وقت اصفهان جناب آقای جهانگیری

انتخاب بعنوان پیشکسوت علمی و پژوهشی کشوری از طرف استاندار محترم شهر اصفهان جناب آقای بختیاری

دریافت مدال نخبگی توسط کشور مجارستان بمنظور حمایت نخبگان دانشگاهها و فعالیت در حوزه های علمی و کاربردی

عضویت در شورای عالی برنامه ریزی سازمان سما

عضویت در شورایعالی برنامه ریزی گروه علوم انسانی زیر مجموعه شورای انقلاب فرهنگی شاخه برنامه ریزی در وزارت علوم تحقیقات و فناوری در سال 1370 تا 1382

 

 

ایده های کارآفرینی و دکترین در زمینه کار آفرینی :

 

دکتر احمد علی فروغی ابری در بدو تاسیس دانشگاه اعتقاد داشت که رسالت دانشگاهها تنها آموزش و تحقیق نیست بلکه دانشگاهها به نوعی مسئولیت در آماده کردن دانشجویان برای شغل آینده خود نیز رسالت دارند و برای دست یابی به این هدف دانشگاهها باید زمینه های کارآفرینی را در دانشگاه فراهم نمایند. تا بجای اینکه استخدام شونده وارد بازار کار کنیم باید استخدام شونده وارد بازار کار کنیم با همین هدف ایشان در طول خدمت در واحد خوراسگان اقدام به تاسیس مرکز رشد با مجوز وزارت علوم و تحقیقات و فناوری نمودند که در حال حاضر تعدادی از دانشجویان در حال پرورش ایده خود و اقتصادی کردن ایده خود می باشند همچنین ایشان با جلب همکاری وزارت تعاون اقدام به تاسیس اولین واحد توسعه کارآفرینی در دانشگاه در جهت شکل گیری تعاونیهای دانشجویی دانش محور و تعاونی فارغ التحصیلان و کارکنان می باشد نمود لازم به یادآوری است که این واحد با حضور معاون وزیر محترم تعاون افتتاح و به فعالیتهای خود ادامه می دهد.

در ضمن با اخذ مجوز برای چندین پژوهشکده زمینه را برای کارآفرینی در بازیافت و پژوهشکده صنایع غذایی فراهم نموده اند و برای اولین بار نسبت به ایجاد مرکز توسعه آموزش و تحقیقات((ERDC اقدام نموده اند که حائز اهمیت است که در کمتر دانشگاهی مدنظر قرار گرفته است.

 

 

 

 

خدمات آموزشی:

 

مدت 14 سال خدمت در آموزش و پرورش در مقاطع راهنمایی و دبیرستان منشا تجربیات وافری برای اینجانب بوده و در طول 30 سال خدمت در آموزش عالی کشور در دانشگاههای کرمان و اصفهان و دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان عمدتاً به تدریس در دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری پرداخته ام لازم به یادآوری است از سال 1362 که به دانشگاه اصفهان منتقل گردیدم دروسی که در تخصص اینجانب بوده بشرح زیر تدریس کرده ام و در حال تدریس هستم:

1-      درس روشها و فنون تدریس در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری

2-      برنامه ریزی آموزش بزرگسالان در دوره کارشناسی ارشد

3-      برنامه ریزی آموزشی و درسی در دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد

4-      نظریه های اساسی در برنامه ریزی آموزشی در کارشناسی ارشد

5-      برنامه ریزی ضمن خدمت در دوره کارشناسی

6-      استاد راهنمای رزمندگان در سالهای 70-63

7-   مسئول برگزاری کارگاههای آموزشی روشها و فنون تدریس پیشرفته از طرف وزارت علوم در دانشگاههای اصفهان-صنایع دفاع و تعدادی از دانشگاههای دولتی

تعدادی از پایان نامه های دوره کارشناسی ارشد و دکتری که راهنما و یا مشاور بوده ام.

 

حداقل حدود 40 پایان نامه تحت راهنمایی و تعداد 30 پایان نامه کارشناسی ارشد مشاور بوده ام که به بعضی از آنها اشاره می شود.

1- بررسی کارایی ظاهری و واقعی آموزش و پرورش ابتدایی استان اصفهان

کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان

1371 راهنما

2- بررسی نظرات معلمین ابتدایی شهرستان بیرجند در مورد سودمندی روشهای فعال تدریس

کارشناسی ارشد

1372 راهنما

3- بررسی شرایط انتخاب مدیران مدارس از دیدگاه مدیران و دبیران دبیرستانهای اصفهان

کارشناسی ارشداصفهان

1373 راهنما

4- مطالعه و بررسی جو سازمانی دانشکده افسری سپاه

کارشناسی ارشد اصفهان

1373 راهنما

5- بررسی تاثیر سریهای ارزشیابی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

کارشناسی ارشد اصفهان

1373 راهنما

6- بررسی عملکرد مدارس نمونه مردمی،غیرانتفاعی،عادی و شبانه روزی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان استان فارس

کارشناسی ارشد اصفهان

1373 راهنما

7- بررسی نظرات دبیران دبیرستان سنندج در رابطه با تاثیر عملکرد گروههای آموزشی

کارشناسی ارشد اصفهان

1373 راهنما

8- بررسی مشکلات عملی تدریس ریاضی از دیدگاه معلمان استان اصفهان

کارشناسی ارشد اصفهان

1372 رهنما

9- بررسی عوامل موثر در افت تحصیلی دانش آموزان مقطه متوسطه نظری در شهر کرمان

کارشناسی ارشد اصفهان

1370 راهنما

10- بررسی نرخ رشد جمعیت دانشجویی و ظرفیت کالبدی و آینده نگری در دانشگاه اصفهان

کارشناسی ارشد اصفهان

1370 راهنما

11- بررسی میزان شایستگی دبیران نظام متوسطه استان ایلام در مهارتهای آموزشی

کارشناسی ارشد اصفهان

1374 راهنما

12- بررسی شاخصهای آموزشی مقطع ابتدایی عشایر سیار فارس ایل قشقایی

کارشناسی ارشد اصفهان

1374 راهنما

13- بررسی مسایل و مشکلات گزینش،استخدام و تربیت دبیر در استان اصفهان

کارشناسی ارشد اصفهان

1375 راهنما

14- بررسی عوامل موثر در افزایش پایگاه و منزلت اجتماعی معلمان در استان همدان

کارشناسی ارشد اصفهان

1376 راهنما

15- بررسی عوامل موثر در ارتباطات سازمانی

کارشناسی ارشد اصفهان

1376 راهنما

16- بررسی مقایسه ای میزان شایستگی مهارتهای تدریس اساتید دانشگاه اصفهان بمنظور برنامه ریزی ارتقاء کیفیت آموزش

کارشناسی ارشد اصفهان

1376 راهنما

17- بررسی میزان همبستگی بین شاخصهای هدایت تحصیلی در انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان نظام جدید آموزش و پرورش متوسطه همدان

کارشناسی ارشد اصفهان

1376 راهنما

18- بررسی کارائی درونی متوسطه نظری نظام فعلی طی یک دوره پنجساله 70-69

کارشناسی ارشد اصفهان

1377 راهنما

19- بررسی میزان انطباق سبکهای مدیریت با بلوغ حرفه ای زیردستان بر اساس مدل هرسی و بلانچارد در مرکز تحقیقات مهندسی اصفهان و شرکتهای تابعه

کارشناسی ارشد اصفهان

1378 راهنما

20- بررسی رفتار انتخاباتی شهروندان اصفهانی

کارشناسی ارشد اصفهان

1378 راهنما

21- علل گرایش دانشجویان آزاد و دولتی به امو فرهنگی و فعالیتهای فوق برنامه

کارشناسی ارشد واحد خوراسگان

1384 مشاوره

22-بررسی موانع کاربست یافته های پژوهشی در برنامه ریزی اداری

کارشناسی ارشد واحد خوراسگان

1384 راهنما

23- بررسی ضرورت وجود مشاور در مدارس راهنمایی در استان کهکیلویه و بویر احمد

کارشناسی ارشد واحد خوراسگان

1384 راهنما

24- بررسی امکان سنجی آموزش مجازی از دیدگاه اعضاء هیات علمی دانشگاههای اصفهان

کارشناسی ارشد واحد خوراسگان

1383 راهنما

25- بررسی راهکارهای تدوین راههای برنامه درسی دوره ابتدایی با تاکید بر درس علوم تجربی

کارشناسی ارشد واحد خوراسگان

1382 مشاور

26- بررسی تطبیقی رفاه اجتماعی معلمان و سایر کارکنان دولت در شهر شیراز

کارشناسی ارشد واحد خوراسگان

1384 مشاور

27- بررسی نظرات کارکنان وظیفه ارتش منطقه اصفهان در مورد علل افزایش کیفیت آموزشهای عقیدتی سیاسی

کارشناسی ارشد واحد خوراسگان

1383 مشاور

28- بررسی عوامل درون سازمانی و برون سازمانی بازدارنده مشارکت اولیاء در فعالیتهای مدارس

کارشناسی ارشد واحد خوراسگان

1384 راهنما

29- بررسی رابطه بین مدیریت زمان و عملکرد مدیران مدارس متوسطه شهر کرمان

کارشناسی ارشد واحد خوراسگان

1384 راهنما

30- بررسی هنجارها و شاخصهای سلامت سازمانی در شهرداری اصفهان

کارشناسی ارشد واحد خوراسگان

1384 مشاور

31-بررسی علل ناکارامدی دبیران مدارس متوسطه شهر اهواز

کارشناسی ارشد واحد خوراسگان

1383 راهنما

32- تاثیر خودکفایی معلم بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در مجتمع آموزشی ثارالله کرمان

کارشناسی ارشد واحد خوراسگان

1383 مشاور

33-بررسی عوامل تاثیرگذار و شکل دهنده در وجدان کاری از نظر روسا و کارکنان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در استان اصفهان

کارشناسی ارشد واحد خوراسگان

1383 مشاور

34-بررسی میزان استرس و شیوه های مقابله با آن در مدیران و مربیان و خانواده های دانش آموزان استثنایی شهر رفسنجان

کارشناسی ارشد واحد خوراسگان

1381 مشاور

35-بررسی و مقایسه نگرش مدیران و معلمان شهر اصفهان نسبت به دوره های آموزشی ضمن خدمت

کارشناسی ارشد واحد خوراسگان

1381 مشاور

36- بررسی راههای پرورش حسن مسئولیت پذیری دانش آموزان راهنمایی از دیدگاه مدیران،معلمان و دانش آموزان

کارشناسی ارشد واحد خوراسگان

1380 مشاور

37- طراحی دهکده فرهنگی- تفریحی

کارشناسی ارشد واحد خوراسگان

1383 مشاور

38- طراحی مرکز توانبخشی معلولین جسمی

کارشناسی ارشد واحد خوراسگان

1382 مشاور

39- طراحی استراحتگاه کبودان

کارشناسی ارشد واحد خوراسگان

1382 مشاور

40-تعیین ارتباط متغیرهای جمعیت شناختی با پیشرفت تحصیلی فارغ التحصیلان تحصیلات تکمیلی رشته علوم انسانی در دانشگاههای آزاد اسلامی واحد خوراسگان

کارشناسی ارشد واحد خوراسگان

1387راهنما

41- نقش دیدگاهها و اعتقادات مدیران فرهنگی در رابطه با سبکهای تصمیم گیری و سبکهای مدیریتی در ادارات دولتی شهر اصفهان

کارشناسی ارشد واحد خوراسگان

1387 راهنما

42- نگرش جوانان نسبت به برنامه های پر بیننده تلویزیون در شهر خرم آباد

کارشناسی ارشد واحد خوراسگان

1387 مشاور

43- تاثیر نظارت و راهنمایی تعلیماتی بر پیشرفت تحصیلی درس زبان دانش آموزان پایه دوم راهنمایی شهرستان ایذه در سال 88-87

کارشناسی ارشد واحد خوراسگان

1388 مشاور

44-طراحی و اعتبار بخشی الگوی برنامه درسی تجربه شده مبتنی بر رویکرد پدیدار شناختی- فمینیستی

دکتری تخصصی واحد خوراسگان

1387 مشاور