دكتر طهرانچي در دانشگاه آزاد اسلامي اصفهان: ارتقا و گسترش فرهنگ قرآن و عترت يكي از وظايف دانشگاه اسلامي است/ لزوم توجه دانشگاه‌ها به تربيت جوانان
رئيس دانشگاه آزاد اسلامي بر لزوم توجه دانشگاه‌ها به تربيت جوانان و آشنايي آنها با تجربه‌هاي تاريخي تأكيد كرد

رئيس دانشگاه آزاد اسلامي بر لزوم توجه دانشگاه‌ها به تربيت جوانان و آشنايي آنها با تجربه‌هاي تاريخي تأكيد كرد.

به گزارش روابط عمومي دانشگاه آزاد اسلامي، دكتر محمدمهدي طهرانچي رئيس دانشگاه آزاد اسلامي در كنگره بازخواني ابعاد شخصيتي حضرت اميرالمومنين امام علي (ع) كه صبح امروز در سالن همايش‌هاي بين المللي اميركبير دانشگاه آزاد اسلامي واحد اصفهان (خوراسگان) برگزار شد، با تسليت شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سليماني و تعدادي از هموطنان در سانحه هواپيماي اوكرايني، اظهار داشت: سردار سليماني بحق سردار دلها و خادم حريم اهل بيت (ع) بود كه به دست اشق الاشقيا در سرزمين عراق به شهادت رسيد.

وي افزود: اين شهادت از طرفي تسليت دارد كه يك مرد خدا از بين ما رفت، اما جاي سرور و تبريك است كه باعث رويش‌هايي شد كه مثل هميشه مردم را به صحنه آورد و همچون شهادت شهيدان بهشتي، مطهري، رجايي و باهنر نه تنها خللي در راه انقلاب ايجاد نكرد، بلكه با آثار و بركاتي كه داشت، حركت انقلاب را شتابان‌تر كرد.

دكتر طهرانچي با اشاره به حضور 25 ميليوني در مراسم‌هاي تشييع پيكر شهيد سليماني و ياران ايشان، گفت: اين حضور و اتحاد و پس از آن انتقامجويي از هژموني غرب، ترس بزرگي به دل دشمنان انداخت كه جاي شكرگذاري دارد. متأسفانه حادثه‌اي هم اتفاق افتاد كه بي‌شك مقصر اول آن آمريكاي جنايتكار است كه فضايي اين چنين فراهم كرد و اين غم هم به جنايات گذشته اين ديو پليد افزوده شد. همانطور كه آمريكا 270 مسافر هواپيماي ايران را در خليج فارس غرق در خون كرد، در اين مورد هم فضايي فراهم كرد كه نتيجه آن حادثه تلخ شهادت هموطنانمان و اتباع كشورهاي ديگر بود.

رئيس دانشگاه آزاد اسلامي در ادامه با اشاره به نقش تربيتي دانشگاه، اظهار داشت: بي‌شك دانشگاه نيازمند معارف اهل بيت (ع) است. اگر مي‌خواهيم دانشگاهي داشته باشيم كه سند دانشگاه اسلامي بر آن حاكم باشد، بايد از معارف اهل بيت (ع) در نظام فرهنگي و تربيتي بهره ببريم. ارتقا و گسترش فرهنگ قرآن و عترت يكي از وظايف دانشگاه اسلامي است كه در اين مسير نيازمند تعمق و كارهاي بنيادين همچون برگزاري اين كنگره هستيم.

عضو هيأت امناي دانشگاه آزاد اسلامي خاطرنشان كرد: يكي از نكات انحرافي كه در كشور با آن مواجه هستيم، اين است كه زماني كه دانشگاه را به غلط از غرب وارد كرديم، ترجمه اشتباهي از لغت education داشتيم كه آن را به «آموزش عالي» تقليل داديم و عملاً هويت تربيت را از آن بيرون كشيديم. اين كار تحريف بنيان دانشگاه بود، چرا كه حتي دانشگاه‌هاي غربي نيز تعليم و تربيت را در كنار هم دارند و در نهاد علم تربيت به عنوان اصل مطرح است و متأسفانه دانشگاه در كشور ما كه نگاه تربيتي بايد براي رشد نسل جوان مورد توجه قرار مي‌گرفت، به نهاد صرفاً آموزشي تقليل يافت و «چگونگي»ها به بحث بدون ريشه آموزش كه در آن تربيت وجود ندارد، كاسته شد، در حالي كه بايد الگوهاي جامع «چيستي»، «مباني» و «چگونگي» با هم ديده شود.

دكتر طهرانچي با بيان اينكه تربيت در دانشگاه ابعاد «فردي و اجتماعي»، «دانش» و «مهارت و كارآمدي» دارد، گفت: غرب به دانشگاه‌هاي خود نگاهي جدي از منظر تربيت اجتماعي دارد و داراي الگوست، اما در كشور ما تربيت اجتماعي را صرفاً به صورت وارداتي از غرب اقتباس كرديم و مدلي براي آن نداشتيم. نتيجه اين شد كه اگر بخواهيم تربيت اجتماعي داشته باشيم، بايد اپوزيسيون شد و مباني تفكر جوان را مخالف با اسلام، دين و حركت متني مردم شكل داد. اين القايي است كه متأسفانه در بنيانگذاري غلط آموزش عالي از سوي دگرانديشان مورد توجه قرار گرفت و حتي اين افراد هنوز دانشگاه را به عنوان توسعه‌دهنده ايران مدرنيته در جمهوري اسلامي ايران دنبال مي‌كنند و گاهي صاحب نفوذ نيز هستند.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بيان اينكه تربيت در دانشگاه بايد در ساحت‌هاي چندگانه مورد توجه قرار گيرد، اظهار داشت: تربيت شامل شش ساحت «علمي، فناوري و نوآوري»، «اقتصادي و حرفه‌اي»، «زيبايي‌شناختي و هنري»، «تربيت اعتقادي، اخلاقي و عبادي»، «اجتماعي و تمدني» و «زيستي و بدني» است كه بايد به همه ابعاد آن توجه شود. اين غفلت ماست كه جوانان به عنوان پيش‌برنده نظام، آن‌طور كه شايسته است و با توجه به هويت ملي او، تربيت نمي‌شوند.

رئيس دانشگاه آزاد اسلامي در ادامه با اشاره به نامه 31 نهج‌البلاغه، گفت: اين نامه بسيار ذي‌قيمت است و مي‌شود به عنوان مباني تعليم و تربيت به آن توجه كرد. اميرالمومنين (ع) در اين نامه مي‌فرمايند: «دل جوان همچون زمين كشت‌نشده است و هرچه در آن افكنند مي‌پذيرد، من نيز پيش از آنكه دلت سخت و خردت مشغول شود به ادب‌ آموزيت پرداختم تا با انديشه استوار در كارها به امري روي آوري كه مردمان كارآزموده‌تر از طلب و آزمودن آن بي‌نياز ساخته‌اند.» در اين نامه، توجه به زمان تربيت مورد تأكيد قرار گرفته است، چرا كه اگر به‌موقع اقدام به تربيت جوان نكنيم، دل و خِرد او به انحصار ديگران در مي‌آيد و به همين دليل است كه زمان‌شناسي در اسلام همواره مورد تأكيد قرار داشته است.

وي ادامه داد: اگر به دوران تربيت جوان نگاه كنيم، دانشگاه در حلقه تربيتي هفت ساله سوم قرار دارد، بنابراين دوره كارشناسي در دانشگاه، دوره‌اي تربيتي است، اما متأسفانه در آموزش عالي نسبت به تربيت غفلت شده و ضربه‌اي كه در اين مقطع مي‌خوريم، از غفلت در آموزش عالي است، چرا كه به تربيت اجتماعي و معيشتي جوانان توجه نداريم و جوان را براي حضور در اجتماع تربيت نمي‌كنيم.

دكتر طهرانچي خاطرنشان كرد: غفلت نسبت به بحث‌هاي بين نسلي، انتقال تجربه‌ها، بررسي و تحليل تاريخ و استفاده از تجربه‌هاي تاريخي و تربيت به عنوان وظيفه پدر و... از ديگر موضوعات مطرح‌شده در نامه 31 نهج‌البلاغه است.

رئيس دانشگاه آزاد اسلامي با اشاره به لزوم درك وقايع تاريخي و استفاده از تجربه‌هاي آن، گفت: براي داشتن فردايي بهتر، بايد گذشته را درك كرد. آمريكا از 28 مرداد 1332 تاكنون با ملت ما دشمني مي‌كند و اين عيب دانشگاه‌هاست كه نتوانستند تجربه دشمني آمريكا را به نسل جوان منتقل كنند. آمريكايي‌ها هواپيماي مسافربري ما را مورد حمله قرار دادند و اعلام كردند كه خطا بود، اما به فرد خطاكار مدال دادند. اين در حالي است كه زماني كه جمهوري اسلامي ايران خطا مي‌كند، در مقابل مردم از خطاي خود عذرخواهي مي‌كند و اين يك تاريخ و روايت مربوط به دو حادثه است و تجربه‌اي است كه براي اثبات حقانيت جمهوري اسلامي ايران به نسل جوان، كافي است. مقصر ما هستيم كه به تجربه تاريخي توجه نداشته‌ايم.

وي با بيان اينكه تربيت در محيط دانشگاه يك وظيفه است و نه يك مستحب، اظهار داشت: شفيق بودن يكي از اركان تربيت است، چرا كه نمي‌شود با عتاب و خطاب و كميته‌هاي انضباطي تربيت را انجام داد. جوان امروز ما در معرض شديد شبهات قرار دارد و بايد با برنامه‌محور بودن آموزش و توجه به آموزش‌هاي قرآن، عقايد، احكام و علم نافع به اعتقادات جوانان توجه داشت.

عضو هيأت امناي دانشگاه آزاد اسلامي خاطرنشان كرد: آزادانديشي و حر و بنده خدا بودن، در تربيت‌پذيري بسيار مهم است. متأسفانه دانشگاه‌هاي ما نسبت به كسب درآمد و آينده نسل جوان توجه كافي نداشته‌اند و نتيجه آن شد كه شغل و تحصيل براي درآمد، محور شد، چرا كه تربيت اقتصادي و معيشتي در دانشگاه وجود نداشت.

دكتر طهرانچي بر تفكر و گفتار سنجيده تأكيد كرد و گفت: متأسفانه اكنون شاهد هستيم كه بسياري از افراد بدون تفكر مي‌نويسند و مطالب خود را عرضه مي‌كنند. با اين رويكرد، پرگويي به عنوان الگوي تربيتي به نسل جوان القا مي‌شود كه بايد دانسته يا ندانسته بنويسد، اين در حالي است كه انديشه بايد به عنوان مبناي بصيرت مورد توجه قرار گيرد.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي توجه به عزت‌مندي و اصول مديريتي و ملاحظات خويشاندي را از ديگر موضوعات مطرح شده در نامه 31 اميرالمومنين (ع) عنوان كرد و با اشاره به خطبه 168 نهج‌البلاغه، اظهار داشت: جوانان به ويژه دانشگاهيان بايد به قرآن، نهج‌البلاغه، كلام و سيره اهل بيت (ع) توجه داشته باشند همانطور كه خطبه 168 نهج‌البلاغه به رنگ پرهاي طاووس اشاره دارد كه اين اشاره منجر به نوشتن مقاله توسط چيني‌ها و چاپ آن در سال 2005 در مجله نيچر شد. اگر ما زودتر به اين موضوع توجه داشتيم، مي‌توانستيم با استناد به اين خطبه، به نانوساختار و بلورهاي فتوني و نانومتريك بپردازيم.

در اين مراسم كه با حضور آيت‌الله سيديوسف طباطبايي‌نژاد نماينده ولي فقيه و امام جمعه اصفهان، حجت‌الاسلام والمسلمين محمدتقي رهبر امام جمعه موقت اصفهان، حجت‌الاسلام والمسلمين حسين رباني امام جمعه خوراسگان و جمعي از مسئولان و شخصيت‌هاي علمي، حوزوي و دانشگاهي استان اصفهان برگزار شد، از دكتر محمدمهدي طهرانچي رئيس دانشگاه آزاد اسلامي تقدير به عمل آمد.

تاریخ:
1398/10/25
تعداد بازدید:
330
منبع:
كليه حقوق اين پايگاه متعلق به دانشگاه آزاد اسلامي واحد اصفهان ( خوراسگان ) مي باشد.
دانشگاه آزاد اسلامی  واحد اصفهان ( خوراسگان )
ورود اعضاء
بستن پنجره
Powered by DorsaPortal