گسترش بستر اشتغال با «طرح پويش، پايش و رويش»/ تربيت دانشجوي فناور، كارآفرين و نوآور
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامي استان اصفهان گفت: «طرح پويش، پايش و رويش» نيروهاي متخصص حرفه‌اي تربيت مي‌كند كه خيلي زود مي‌توانند بستر اشتغال را گسترش دهند و به اقتصاد كشور كمك كنند.
پيام نجفي در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌هاي خبرگزاري آنا با اشاره به تعامل دانشگاه با صنعت اظهار كرد: استان اصفهان ظرفيت‌ صنعتي خيلي خوبي دارد و بخش قابل توجهي از بنگاه‌هاي اقتصادي و صنعتي كشور در اين استان قرار گرفته است.

وي اضافه كرد: حوزه آموزش عالي بايد به‌سمت رفع نيازهاي جامعه و صنعت حركت كند؛ بنابراين دانشگاه آزاد اسلامي اصفهان مي‌تواند در تعامل با صنعت پيشرو باشد تا فعاليت‌ها متناسب با نياز بنگاه‌هاي اقتصادي‌، آموزشي، پژوهشي و حوزه‌هاي فناوري و نوآوري انجام شوند.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامي استان اصفهان و واحد اصفهان(خوراسگان) گفت:‌ با توجه به سياست آمايش آموزشي دانشگاه‌ها كه بر اساس ظرفيت‌هاي هر استان، رشته‌هاي دانشگاه آزاد اسلامي آن استان را گسترش مي‌دهند، استان اصفهان موضوعي به‌عنوان طرح پويش طراحي كرده كه اين آمايش آموزشي به سمتي نيازهاي صنايع و بنگاه‌هاي اقتصادي اين استان برود و آن‌ها را برطرف كند.
نجفي درباره طرح پويش تصريح كرد:‌ در اين طرح با تفاهمي كه با اتاق بازرگاني و بعضي از بنگاه‌هاي اقتصادي انجام شده، تعدادي از دانشجويان همزمان با تحصيل در دانشگاه، درگير يك مؤسسه بنگاه اقتصادي شده و كارورزي مي‌كنند و اگر شرايط و نمرات لازم را در صنعت يا بنگاه اقتصادي به‌دست بياورند، به آنان كمك مي‌كند تا استخدام شده يا در اولويت استخدامي آن دستگاه قرار گيرند.

وي مطرح كرد:‌ اكنون تعداد زيادي از صنايع و رشته‌هاي مختلف فني مهندسي براي اين طرح اعلام آمادگي كرده‌اند. همين‌طور حدود 60 نفر هم در حوزه كشاورزي اعلام آمادگي كرده‌اند تا دانشجويان حين تحصيل امكان اشتغال و كارورزي در اين صنايع و بنگاه‌ها را داشته باشند و در واقع اين بنگاه‌هاي اقتصادي به‌نوعي استاد راهنما، سوپروايزر يا راهنماي اين دانشجويان در طول تحصيل مي‌شوند.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامي استان اصفهان و واحد اصفهان بيان كرد:‌ درصد كمي از دانشجويان فعلاً وارد اين طرح شده‌اند و اميدواريم كه با موفقيت اين طرح كه اكنون به‌صورت پايلوت اجرا مي‌شود، بتوان ظرفيت آن را افزايش داد تا بخشي از اين ظرفيت را در مهرماه و عمده ظرفيت آن را در بهمن‌ماه استفاده كنيم.

نجفي گفت:‌ موضوع دوم درباره بُعد پايش است. همان‌طور كه مي‌دانيد طرح پايش جزء برنامه‌هاي كلان دانشگاه بوده و در واقع بخش پژوهشي دانشگاه به سمت نيازهاي صنعت و جامعه و حل مسئله مي‌رود و آن شعاري كه از سوي دكتر طهرانچي داده مي‌شود كه دانشگاه آزاد اسلامي، دانشگاه حل‌مسئله است، هدف‌گيري و هدايت دانشجويان تحصيلات تكميلي، پايان‌نامه‌ها و رساله‌ها به‌سمت نيازهاي صنعت است كه اين تعامل هم باز مجدداً با آن تعاملي كه با اتاق بازرگاني و بنگاه‌هاي اقتصادي اصفهان انجام شده در حال پيگيري و فعاليت است.

وي ابراز اميدواري كرد كه غير از موضوع پايش كه در محورهاي مأموريت داده‌شده در استان اصفهان در حال انجام است، در محور عارضه‌يابي صنايع نيز فعاليت خود را آغاز كنيم و اظهار كرد: الآن سراهاي نوآوري كه در اصفهان شكل گرفته و دبيرخانه مشترك دارند، كار عارضه‌يابي را انجام مي‌دهند. استادان بازديدهاي‌ خود را از صنايع آغاز و در حال عارضه‌يابي هستند و در همين رابطه چند صنعت بزرگ اصفهان اعلام آمادگي كرده‌اند و استادان در كارخانه‌ها و صنايع حضور پيدا كرده و نيازها را احصا مي‌كنند؛ هم‌چنين به‌صورت كارهاي پژوهشي، رساله‌هاي دانشگاهي دكتري و كارشناسي ارشد كار شده است
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامي استان اصفهان و واحد اصفهان گفت:‌ طرح رويش سومين گامي است كه از دو گام اوليه نتيجه خواهد گرفت. دانشجويي كه صنعت را بشناسد و آموزش يا پايان‌نامه‌اش بر اساس نياز صنعت باشد، به‌قدري خلاقيت پيدا خواهد كرد كه مي‌تواند بستر شركت‌هاي جديد، نوآور و دانش‌بنيان را فراهم كند و نه‌تنها خودش مشكل استخدامي نخواهد داشت؛ بلكه با تعدادي از دانشجويان منجر به رويش‌هاي جديدي در حوزه‌هاي اقتصادي خواهد شد و نيز ممكن است برخي از استادان كه در اين طرح شركت مي‌كنند با بنگاه‌هاي اقتصادي به تفاهم رسيده و كار يا محصول جديدي را هم تعريف كنند.
نجفي افزود:‌ پيش از اين مراكز رشد با اتكا به خلاقيت خود دانشجويان و استادان اقدام به توليد محصولاتي مي‌كردند كه شايد در بازار چندان موفق نبود؛ اما وقتي‌كه فناوري و نوآوري منطبق بر نياز بازار و صنعت باشد، طبيعتاً رويش‌هاي خيلي بهتري را خواهيم داشت.

وي گفت:‌ سراهاي نوآوري دانشگاه آزاد اسلامي استان اصفهان سه محور پويش، پايش و رويش را پوشش مي‌دهند و عملاً كار خود را آغاز كرده‌اند تا در محيطي كه افراد كارورز يا كارآفرين هستند، بتوانند شركت‌ها و محصولات دانش‌بنيان جديد با مشاركت بنگاه‌هاي اقتصادي ايجاد كنند.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامي استان اصفهان و واحد اصفهان اظهار كرد: در مراكز رشد، محصولات متعددي توليد مي‌شد؛ اما اين محصولات نمي‌توانستند در بازار جاي خودشان را پيدا كنند؛ زيرا پشتوانه‌اي به‌نام بنگاه‌هاي اقتصادي نداشتند. در اين طرح(پويش، پايش و رويش) پشتوانه را عملاً از صفر براي آن‌ها آغاز كرده‌ايم؛ البته طرحي زمان‌بر است؛ اما به‌عنوان يك رويكرد كه با رويكرد كلي دانشگاه كه آمايش در حوزه آموزشي، پژوهشي و فناوري بوده هم راستاست. اين طرح را آغاز كرده‌ و به‌عنوان شعار محوري در استان اصفهان روي آن كار مي‌كنيم تا به مرحله اجرا برسد.

نجفي افزود:‌ تقريباً كارهاي مقدماتي طرح پويش، پايش و رويش آغاز شده و در حال انجام است. تعدادي دانشجو در حال جذب شدن هستند كه وارد اين طرح خواهند شد. عملاً در بعضي از واحدهاي دانشگاهي مانند واحد خميني‌شهر، نجف‌آباد و اصفهان تعدادي دانشجو در اين مرحله از طرح جذب شده‌اند و در دانشگاه آزاد اسلامي واحد نجف‌آباد در حوزه‌هاي مخزن، برق و IT فعاليت خود را آغاز كرده‌اند. واحد خميني‌شهر در حوزه مكانيك و دانشگاه آزاد اسلامي اصفهان در حوزه كشاورزي كار خود را آغاز مي‌كنند. قصد داريم اين رويكرد را در كل استان گسترش دهيم، واحد شهررضا و تعدادي از واحدهاي ديگر نيز تلاش مي‌كنند كه به اين طرح اضافه شوند.

وي افزود: پايلوت‌هاي طرح پويش، پايش و رويش به‌صورت آزمايشي در حال انجام است و نقاط ضعف و قوتش شناسايي مي‌شوند. به‌هرحال در اجراي اين طرح ممكن است موانع قانوني وجود داشته باشد، در حال حاضر در بخش‌هاي حوزه اداره كار،‌ قوانين كار و آيين‌نامه اين طرح كه براي مثال صنعت‌ چه مسئوليت‌هاي حقوقي را بايد در قبال دانشجو بپذيرد؛ بررسي‌هاي لازمه صورت مي‌گيرد.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامي استان اصفهان مطرح كرد:‌ اميدواريم بعد از مدتي بتوانيم در حوزه پويش به فرمول جامع و كامل برسيم كه مشكلي از اين جهات نداشته باشيم و اين طرح بتواند به طرح جامع دانشگاه در حوزه آمايش آموزش عالي يا آمايش دانشگاه آزاد اسلامي كمك كند. طبيعتاً اين طرح جوابگوي همه دانشجويان نيست؛ اما حداقل درصدي از دانشجوياني كه زبده‌تر، توانمندتر، علاقه‌مندتر و بااستعدادتر هستند، مي‌توانند حين تحصيل‌ درگير صنعت باشند كه با اين كار طبيعتاً خروجي‌هاي بسيار كارآمدتر خواهند بود و اين موضوع ازنظر صنعت هم خيلي مورد توجه قرار خواهد گرفت.
نجفي اظهار كرد: در رشته‌هاي فني و مهندسي، تكنولوژي يا حتي علوم انساني مثل حسابداري يا حقوقي، دانشجويان‌ را در محيط ايزوله دانشگاه نگه مي‌داريم و بعد كه مي‌خواهيم آنها را ميان جامعه بفرستيم، عملاً توانمندي ندارند و اين امر باعث مي‌شود كه در درس خواندن هم بي‌انگيزه بوده و توجه كافي به نكات درسي نداشته باشند؛ اما وقتي دانشجويي با اجرا درگير شود، تشنه است كه از استاد بشنود و اين اتفاق در كيفيت آموزشي تأثيرگذار خواهد بود.

وي بيان كرد:‌ يكي از اهداف طرح ملي تحول رشته كشاورزي اين است كه فارغ‌التحصيلان حرفه‌اي را تربيت كنند؛ البته رسالت ما با دانشگاه فني حرفه‌اي فرق مي‌كند، ما مي‌خواهيم كارآفرين، نوآور و دانشجوي فناور تربيت كنيم و فقط قصد تربيت يك كارگر ماهر نداريم. رسالت دانشگاه آزاد اسلامي تربيت كارگر ماهر نيست، هدف ما تربيت كاردان يا كارآفرين يا نوآور است.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامي اصفهان گفت: طرح پويش، پايش و رويش كه مربوط به پويش حوزه فناوري‌هاي جديد است، مي‌تواند در سراهاي نوآوري با ورود دانشجويان بااستعداد، برگزيده و نخبه‌ شكل بگيرد. در آينده نيروهاي متخصص حرفه‌اي، كارآمد و در عين حال جواني داريم كه خيلي زود مي‌توانند خودشان را در صنعت نشان داده، بستر اشتغال را گسترش دهند و به اقتصاد كمك كنند.
تاریخ:
1398/07/05
تعداد بازدید:
653
منبع:
كليه حقوق اين پايگاه متعلق به دانشگاه آزاد اسلامي واحد اصفهان ( خوراسگان ) مي باشد.
دانشگاه آزاد اسلامی  واحد اصفهان ( خوراسگان )
ورود اعضاء
بستن پنجره
Powered by DorsaPortal