معاون تحقيقات، فناوري و نوآوري دانشگاه آزاد اسلامي گفت: در حال گذر از نسل سوم به نسل چهارم دانشگاهها هستيم، نسلي كه در آن، دانشگاه جامعه را هدايت ميكند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري آنا از اصفهان، روحالله دهقاني فيروزآبادي صبح امروز در حاشيه بازديد از مراكز تحقيقاتي دانشگاه آزاد اسلامي واحد اصفهان(خوراسگان) در جمع مسئولان اين دانشگاه گفت: ايجاد انگيزه، تقويت حس مشاركت و سهيم بودن استادان و كاركنان در فعاليتهاي دانشگاه بايد مورد حمايت واقع شود و اگر بدنه دانشگاه خود را سهيم و شريك در فعاليتها بداند، قطعاً به موفقيت خواهيم رسيد.
وي اضافه كرد: امروز نيازمند آن هستيم تا بهدور از هرگونه شعار و بزرگنمايي شناخت خود به نقاط ضعف و قدرتمان را واقعي و براساس نقاط قوت و توانمنديهايمان برنامهريزي و پيشروي كنيم.
معاون تحقيقات، فناوري و نوآوري دانشگاه آزاد اسلامي با اشاره به موفقيتها و افتخارات دانشگاه آزاد اسلامي در 37 سال گذشته بيان كرد: توانمنديها و افتخارات هريك از واحدهاي دانشگاه آزاد اسلامي محصول تلاش، تعصب، علاقه و توانمندي تكتك كاركنان و استادان دانشگاه است؛ ازاينرو بايد در ساختار دانشگاه، اين حس مشاركت و علاقهمندي تقويت و ستايش شود.
دهقاني فيروزآبادي عنوان كرد: دانشگاههاي نسل اول آموزشمحور بودند و افراد با گرفتن مدرك مشغول به كار ميشدند، در نسل دوم دانشگاه به سمت پژوهشمحور بودن سوق يافت و در نسل سوم كارآفريني محور فعاليتهاي دانشگاه شد و امروز در حال گذر از نسل سوم به نسل چهارم دانشگاهها هستيم، نسلي كه در آن، اين دانشگاه است كه جامعه را هدايت ميكند؛ نه جامعه دانشگاه را.
وي مطرح كرد: امروز و در دانشگاههاي نسل سوم با توجه به شرايط، نيازمند مؤلفههايي مانند مراكز رشد، فعاليتهاي دانشبنيان و حركتهاي شتابدهنده هستيم و روش مديريت در اين نوع دانشگاهها مبتني بر هدايت جامعه به سمت كارآفريني است؛ از اين رو بايد فرصتها را به نحو احسن شناسايي كرده و در راستاي استفاده بهينه از اين فرصتها، گامهاي عملي برداريم.
معاون تحقيقات، فناوري و نوآوري دانشگاه آزاد اسلامي تصريح كرد: اگرچه در گذشته دانشگاههاي دولتي در نسل اول و دوم دانشگاهها پيشگام بودهاند؛ اما اين دانشگاه آزاد اسلامي است كه در دانشگاههاي نسل سوم و كارآفرين پيشگام و پيشقدم است تا بتواند براي كشور منشأ خير و بركت باشد.
رئيس دانشگاه آزاد اسلامي استان اصفهان نيز در اين نشست تشريح كرد: در زمينه تبديل علم به ثروت و حمايت از فعاليتهاي دانشبنيان و كارآفريني، توانستهايم از مرحله دانشگاه آموزشمحور عبور كنيم و راهبرد اصلي ما در اين دانشگاه، توسعه فعاليتهاي اقتصادي و دانشبنيان است.
احمد آذين يادآور شد: در جهان امروز بايد بر حركت از دانشگاه آموزشمحور به سمت دانشگاه كارآفرين تأكيد كنيم؛ چراكه هدف، تبديل دانايي به توانايي و توليد ثروت از علم است و محصول دانشگاه كارآفرين، اشتغال، استقلال و تربيت نسلي آيندهساز و فعال است.
وي با اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب مبني بر اينكه دانشگاه قوه عاقله جامعه است، توضيح داد: دانشگاه نماد فرهيختگي و سربلندي جامعه است و مردم به دانشگاه بهعنوان الگو و افتخار مينگرند؛ از اين رو دانشگاه بايد در بطن جامعه باشد و بتواند مشكلات و نواقص جامعه را برطرف سازد.
رئيس دانشگاه آزاد اسلامي استان اصفهان متذكر شد: واحدهاي دانشگاهي به عنوان نهادهايي از دل جامعه بايد توجه ويژهاي به ايجاد اميد و تقويت انگيزه داشته باشند و اگر انقلابي بينديشيم، رفتار ما هم انقلابي و در مسير تحول و پيشرفت خواهد بود، تغييراتي كه موجب كارآفريني، توليد و اشتغال خواهد شد.