رئيس مركز هم‌انديشي استادان و نخبگان دانشگاهي؛ نخبگان دانشگاهي، با ايده‌هاي نو و مشورت‌هاي سازنده، ياري‌رسان مسئولان كشور باشند
رئيس مركز هم‌انديشي استادان و نخبگان دانشگاهي كشور 10 گسل قابل شناسايي در جامعه فعلي امروز كشور را تشريح كرد و گفت: هدف اصلي از برگزاري جلسات هم‌انديشي، انتقال تجارب، هم‌افزايي، هم‌فكري و مشورت در رسيدن به راهكارهاي حل مشكلات فرهنگي، اجتماعي و... است.

رئيس مركز هم‌انديشي استادان و نخبگان دانشگاهي كشور 10 گسل قابل شناسايي در جامعه فعلي امروز كشور را تشريح كرد و گفت: هدف اصلي از برگزاري جلسات هم‌انديشي، انتقال تجارب، هم‌افزايي، هم‌فكري و مشورت در رسيدن به راهكارهاي حل مشكلات فرهنگي، اجتماعي و... است.

روابط عمومي و اطلاع رساني، حجت‌الاسلام سيد مهدي ساداتي‌نژاد در نشست مشترك دبيران و اعضاي هم‌انديشي استادان دانشگاه‌هاي آزاد اسلامي استان‌هاي خوزستان و اصفهان و ديگر دانشگاه‌هاي استان اصفهان گفت: «اين نخستين جلسه مشترك بين دبيران هم‌انديشي استادان 2 استان از كشور است و اميدوارم با برگزاري چنين جلساتي در ديگر استان‌هاي كشور نيز زمينه براي هم‌افزايي و هم‌فكري استا‌ن‌ها از ظرفيت‌هاي علمي و فكري يكديگر فراهم شود

وي افزود: «مسئولان و مديران اجرايي هر چند خود در برهه‌اي از زمان در دانشگاه تحصيل كرده و از مدارج علمي بالايي برخوردارند اما با توجه به تمركز آنها بر امور اجرايي كشور، بالطبع از محيط علمي فاصله مي‌گيرند و اينجاست كه استادان دانشگاه به عنوان نخبگان علمي كشور موظفند با مشورت‌هاي سازنده و ايده‌هاي نو و جديد در عرصه هم‌انديشي، ياري رسان آنها باشند

رئيس مركز هم‌انديشي استادان و نخبگان دانشگاهي كشور با اشاره به چهلمين بهار پيروزي انقلاب اسلامي خاطرنشان كرد: «انقلاب اسلامي ايران در حالي وارد دهه جديدي از عمر پربار خود مي‌شود كه علي‌رغم بسياري از موفقيت‌ها، افتخارات و نيل به ارزش‌ها، همچون انقلاب‌هاي ديگر شاهد وجود برخي از گسل‌هاي اجتماعي فعال و غيرفعال است

ساداتي‌نژاد گفت: «وظيفه استادان دانشگاه به عنوان معلماني كه از يك طرف با نسل جوان در ارتباط هستند و از طرفي نيز توان تحليل مسائل و اتفاقات روز را دارند اين است كه با شناسايي گسل‌ها و عوامل بوجود آورنده‌ آن‌ها و با برنامه‌ريزي صحيح و دقيق در زمينه رفع آن‌ها اقدام كنند چون فعال شدن برخي از اين گسل‌ها سبب ايجاد گسل‌هاي جديد و فعال شدن برخي از گسل‌هاي غيرفعال در جامعه مي‌شود

وي افزود: «در جامعه فعلي ما 10 گسل قابل شناسايي است كه گسل اول ملي يا مذهبي بودن و شبهات مربوط به آن است به عنوان مثال در سال‌هاي پيش از انقلاب با تغيير تقويم كشور بر طبل ملي‌گرايي كوبيدند اما شهيد مطهري(ره) با شناخت دقيق مسائل عصر خود، با تاليف كتاب خدمات متقابل اسلام و ايران در مقابل اين تفرقه‌افكني ايستاد

رئيس مركز هم‌انديشي استادان و نخبگان دانشگاهي كشور گسل دوم و سوم را گسل مذهبي، مذهبي و گسل زبان قومي ذكر كرد و گفت: «در كشور ما مذاهب گوناگون اعم از شيعه و سني و قوميت‌هاي مختلف با فرهنگ و زبان قومي در كنار يكديگر زندگي مي‌كنند از اين رو بايد با توجه به اين تفاوت‌ها برنامه‌ريزي داشته باشيم تا در استان‌هاي مرزي كشور شاهد بروز برخي مشكلات نباشيم

وي از گسل‌هاي دولت، جامعه و گسل نسلي به عنوان دو گسل ديگر ياد كرد و گفت: «نزديكي دولت و مردم همواره مورد تاكيد امام راحل و مقام معظم رهبري بوده و اگر مردم دولت را از خود بدانند همواره پشتيبان آن در مقابل مشكلات خواهند بود؛ از سويي ديگر جامعه جوان و مديران پير، خود باعث ايجاد گسل نسلي مي‌شود و نبايد نسل جوان ما به اين نتيجه برسد كه مديران ارشد كشور درك صحيحي از نياز‌هاي آنان ندارد

دكتر ساداتي‌نژاد گفت: «گسل ششم گسل اسلاميت و جمهوريت است و متاسفانه برخي از جريانات سياسي و اجتماعي كشور به دنبال تفكيك اين دو مفهوم هستند، از اين رو استادان دانشگاه بايد اين مباحث و شبهات را به درستي پالايش كرده و به تركيبي برسند كه هم مباحث ارزشي و اعتقادي اسلاميت محفوظ بماند و هم آزادي‌هاي اجتماعي موجود در مفهوم جمهوريت

اين عضو هيات علمي دانشگاه تهران افزود: «گسل جنسيتي به عنوان هفتمين گسل در همه حوزه‌هاي كشور مطرح بوده و نبايد زنان و دختران جامعه ما، تحت تاثير افكار فمينيستي قرار گرفته و متصور باشند كه روحيه مردسالارانه در كشور حاكم است چون كليد تربيت و پرورش فرزندان اين مرز و بوم در دستان مادران آن‌ها است

رئيس مركز هم‌انديشي استادان و نخبگان دانشگاهي كشور با بيان گسل بومي، جهاني به عنوان گسل هشتم بيان داشت: «جامعه جهاني به سرعت در حال تغيير و حركت است و خواسته يا ناخواسته بر ديگر جوامع اثرگذار است از اين رو وظيفه استادان دانشگاه اين است كه با شناخت تغييرات جامعه جهاني، آن‌ها را در كشور بومي‌سازي كرده و با برنامه‌ريزي صحيح، مسئولان را با علم روز ياري رسانند

وي افزود: «گسل فقير و غني به عنوان نهمين گسل، مهم‌ترين و محسوس‌ترين گسل جامعه امروز ماست چون عدالت همواره شعار اصلي انقلاب اسلامي بوده و بايد به ريشه‌هاي ايجاد آن عمقي نگريست و ريشه‌يابي كرد

ساداتي‌نژاد گسل دهم را گسل آرمان يا واقعيت دانست وگفت: «وظيفه‌ما اين است كه فاصله ايجاد شده بين آرمان‌ها با واقعيت را پر كنيم و حركت مقطعي در اين زمينه سودي ندارد چون مورد پرسشگري نسل جوان واقع مي‌شويم و هرگز آنها نبايد متصور شوند آرمان‌گرايي و تلاش براي رسيدن به آن بي‌فايده است چون آنچه در واقعيت رخ مي‌دهد تجسم بخشي از آرمان‌هاي ماست

وي تصريح كرد: «نشست‌هاي هم‌انديشي استادان بايد علاوه بر برگزاري دوره‌اي و پرداختن به مسائل عمومي، به سمت تخصصي شدن و تشكيل كارگروه‌هاي تخصصي پيش ‌رود و با استفاده از نظرات كارشناسان و متخصصان اهل فن، در زمينه هر يك از اين گسل‌ها به جمع‌آوري و بررسي نظرات و راه‌كارهاي فرهنگي و اجتماعي پرداخته و به مسئولان ذي‌ربط جهت رفع مشكلات، پيشنهاد داده شود

 
 
 
تاریخ:
1396/12/07
تعداد بازدید:
293
منبع:
كليه حقوق اين پايگاه متعلق به دانشگاه آزاد اسلامي واحد اصفهان ( خوراسگان ) مي باشد.
دانشگاه آزاد اسلامی  واحد اصفهان ( خوراسگان )
ورود اعضاء
بستن پنجره
Powered by DorsaPortal